Det her billede er jo på sin vis rædselsfuldt at kikke på. Faktisk så rædselsfuldt, at man siger, der var folk, som helt bogstaveligt gik ud og brækkede sig første gang, det blev vist på Salonen i Paris i 1819.
En bunke af døde kroppe, nogle i opløsning, andre med manglende lemmer. Nogle figurer stadig levende, men kun halvt, og knapt menneskelige længere.
Alligevel er billedet et af Louvres absolutte mesterværker. Ikke bare teknisk, men også fordi det er et af de billeder, der har skabt historie, rykket ved historien, svækket kongemagten og måske ikke mindst forandret nationens selvforståelse. For mig som journalist er det et af de bedste eksempler på, hvordan kunsten kan bruges som reportage, som kritik af magten og faktisk forandre samfundet.
Le Radeau de la Meduse, på dansk Medusas flåde, er malet af franske Théodore Géricault i 1819. Han var dengang en ung mand på bare 27 år, talentfuld og ambitiøs indtil det ærgerrige. Han ville anerkendes og ledte med lys og lygte efter et emne, han kunne male og præsentere på Salonen. Salonen var dengang en livsnødvendig flaskehals for kunstnerne. Hvis man ikke fik accepteret sine værker på salonen, var man ingenting.
I september 1816 læste Géricault en notits i avisen om en skibskatastrofe ud for Afrikas kyst, og han vidste med det samme, at han havde fundet sit emne.
Den franske kongemagt havde nogle måneder forinden sendt fire både afsted for at genvinde kolonien Senegal, efter at englænderne en kort overgang havde sat sig på landet. Blandt de fire både var fregatten La Meduse med 400 mand ombord.
Skibet forlod Frankrig den 17. juni 1816. Kaptajnen var den adelige Hugues Duroy de Chaumereys, som havde været flygtet til udlandet efter revolutionen og som netop var vendt hjem efter Napoleon var faldet og kongemagten genetableret. Han havde ikke navigeret et skib i 25 år og var totalt inkompetent. Han var selvfølgelig udpeget af kongen, Louis 18., og derfor stærkt kongetro, hvilket satte ham i modsætningsforhold til hans officerer ombord, som stadig var Napoleon-tilhængere.
Medusa satte kurs mod Saint Louis i Senegal, og sømændene vidste, at det gjaldt om at undgå den enorme – og berygtede – sandbanke, Banc d’Arguin ud for Mauritaniens kyst. Men kaptajnen, Chaumereys, insisterede, i et barnligt forsøg på at komme før de andre tre skibe i flotillen, på at tage den hurtigste rute . Så han afveg fra den planlagte linje og gik for tæt på banken. Den 2. juli kl. 15 gik fregatten på grund.
Kaptajnen beordrede sine matroser til at smide alt unødvendigt gods overbord for at lette skibet, men lige lidt hjalp det. Medusa sad urokkeligt fast i sandet. Den 5. juli gik folk i redningsbådene. Eller rettere: De adelige og officererne gik i redningsbådene, og fuldstændig ligesom ved Titanic knap 100 år senere, ville de fine ikke have menigmand med i bådene. Derfor var der 18 tomme pladser i redningsbådene, mens 149 matroser, soldater, civile og en enkelt kvinde var henvist til den tømmerflåde, som blev flikket sammen i al hast. (17 matroser blev efterladt på fregatten, så de kunne forsøge at få rykket skibet løs, hvilket aldrig lykkedes).
I starten trak redningsbådene tømmerflåden efter sig, men det blev kaptajn Chaumereys og officererne hurtigt trætte af, så de klippede linen og overlod tømmerflåden og dens indhold til magternes vold, mens de selv sejlede mod redning på kysten.
Tømmerflåden var ikke bygget til så mange mennesker. Derfor lå den alt for dybt i vandet, og man skal forestille sig 149 angste, forkomne skibbrudne stå tæt sammen i vand til livet, uden ror eller årer og kun med fire tønder vin, to tønder drikkevand og 12 kilo beskøjter (skibskiks), som hurtigt blev våde.
Første nat blev det voldsom storm, og 20 passagerer blev revet over bord og druknede. Måske i virkeligheden de heldigste, for den anden nat blev folk så fulde, og vel i virkeligheden momentant sindssyge, at de begyndte at slås med knive. Et sted mellem 60 og 70 mennesker blev slagtet af de andre, og der var blod og lig over det hele. På tredjedagen begyndte de overlevende at spise de døde – deraf de afklippede lemmer på billedet – og på femtedagen kom det til et nyt slagsmål, hvor de stærkeste smed de svageste overbord.
Først på 13. dagen blev tømmerflåden opdaget af Argus, et af de andre skibe på vej mod Senegal, og de sidste 15 blev reddet, men fem var allerede så afkræftede, at de hurtigt afgik ved døden. Ti ud af i alt 149 overlevede.
Maleriet viser det tidspunkt, hvor de sidste overlevende får øje på Argus langt ude i horisonten og prøver at vifte med noget tøj for at blive set. Historien vil, at Argus ikke opdagede flåden i første omgang, men sejlede videre, og først nogle timer efter fik øje på de nødstedte.
Når historien overhovedet blev kendt af offentligheden, var det, fordi en af de overlevende skrev en rapport til det franske marineministerium, da han endelig kom hjem. Det var kirurgen Savigny, som også er afbildet på Géricaults maleri. Savigny fortalte i grumme detaljer om den inkompetente og feje kaptajn, om strandingen, slagsmålene, kannibalismen og de døde. Han fortalte om, hvordan pæne officerer og Monsieur Schmaltz, der var udset til blive Frankrigs guvernør i Senegal, sammen med kaptajnen, kappede rebene til tømmerflåden og dermed – helt overlagt – lod 149 mennesker drive afsted mod den næsten visse død.
Formentlig var det ikke meningen, at katastrofen skulle udmales for offentligheden, men politipræfekten, som var noget lunken ved kongemagten, fik fingre i rapporten og lækkede den til pressen. Det blev en kolossal skandale, og kongen, Louis 18., kunne ikke andet end at slæbe den uduelige kaptajn Duroy de Chaumereys i retten. Han stod først til dødsstraf, men slap i sidste ende med en dom på tre års fængsel og fratagelse af sine ordener.
Théodore Géricault brugte cirka 16 måneder på at male billedet. Det ved vi, for han købte det enorme lærred på 5 x 7 meter i februar 1818 og var først færdig i juni 1819, en måned inden Salonen skulle åbne. Men forinden havde han researchet bedre end de fleste dokumentarister. Han havde ikke alene læst rapporten, han interviewede også de overlevende i timevis. Han fik den oprindelige skibstømrer på La Méduse til at bygge en reduceret, men præcis udgave af tømmerflåden, så han bedre kunne forestille sig scenen (her til venstre), og han besøgte døende på hospitalet og undersøgte ligene i lighuset for bedre at kunne gengive farven og stofligheden på de døde. Ja, Géricault fik ovenikøbet lov til at tage amputerede arme og ben med hjem i sit atelier for at bruge dem som modeller. Han rejste også til Le Havre ved Normannerkysten for at studere havet og himlen under forskellige vejrforhold.
Når billedet skabte så megen skandale på Salonen, var det selvfølgelig først og fremmest, fordi det var så makabert. Géricault malede fordærvede og amputerede kroppe på et tidspunkt, hvor folk var vant til, at kunst skulle være smukt. Store malerier var dengang forbeholdt historiske motiver som et sejrrigt slag eller en monarks indtog i en by. Til nød et yndigt landsskab, men med Géricault fik publikum stukket menneskets ondskab lige i synet. Havet og himlen var kun kulisser for at sætte scenen, og det virkelige motiv var, hvor langt ellers civiliserede mennesker er parat til at gå for at redde sig selv: Nemlig at dræbe, ja ligefrem æde hinanden.
Den unge maler brød dermed med datidens normer for maleri. Ganske vist fastholdt han den pyramide-opbygning, som var gængs i maleriet. Herover, i min primitive skitse, kan I klart se de tre pyramider, som han har bygget motivet op omkring. Han fastholdt også det symbolske i, at alt det elendige, døden, sorgen, forrådnelsen er til venstre i billedet.
Fra gammel tid er venstre symbol for det uheldige. Bare tænk på, at venstre på latin hedder sinister, men at sinister på latinske sprog (også fransk) samtidig er ordet for en katastrofe, noget elendigt. Til venstre i maleriet kan I fx se en far, der sidder og holder liget af sin døde søn og bagved ham en død mand, der mangler hele underkroppen. Til højre i billedet er de overlevende, håbet, der løftes op og vinker med skjorten til skibet i horisonten.
Men trods den traditionelle opbygning, fylder Géricault samtidig nærmest hele rammen ud med lig, og det var IKKE gængst. Når man står foran maleriet på Louvre, har man en 3D oplevelse. Man er så tæt på de døde, at man næsten kan træde ind i scenen.
Samtidig er der et politisk budskab i maleriet. Géricault har fx malet tre sorte overlevende på båden, selv om der i virkeligheden kun var én. Det var fordi, det på det tidspunkt var eksotisk at bruge farvede modeller, men også for at vise, at han var i mod slaveriet, som den nyudnævnte guvernør Schmaltz ellers inkarnerede. På Géricaults maleri har de overlevende kæmpet og dræbt sammen. Nu håber de sammen. Uanset farve.
Med til historiens slutning hører i øvrigt, at La Meduse blev fundet 42 dage senere af den engelske marine. Her levede kun tre af de 17 sømænd, som var blevet ladt tilbage på det strandede skrog.