Mit bedste marked…

Mange af dem, der har været med på mine byvandringer i Paris, er næsten obligatorisk blevet slæbt med på marked. Jeg agiterer nemlig gerne – og tit – for byens mange fødevaremarkeder. Fordi fødevarer – mad og et godt køkken – er så vigtig del af den franske kultur, og fordi det er på de lokale markeder, at man møder pariserne, når de er allermest afslappede og sympatiske. Her råber de ikke op, som i trafikken, her har de tid til at snuse og mærke på melonerne, snakke med ostehandleren og joke med slagteren.

Le Marché des Enfants Rouges er et lille overdækket marked inde bag en jernport i rue de Bretagne i den øverste del af Maraiskvarteret. Jeg har skrevet om det før her på bloggen, men det er seks år siden, og Marché des Enfants Rouges fortjener altid omtale. For selv om det er småt, er det langt mere end et almindeligt marked. Herinde, mellem kyllinger og økologisk selleri, landvin, charcuteri og aborrer vrimler det nemlig også med  små serveringer fra hele verden.

Stolene står så tæt i de smalle alleer, at man ind imellem har svært ved at finde ud af, hvilken restaurant, de hører til. Men alle nyder forvirringen, og folk snakker og griner med de andre ved nabobordene.

Her kan man få tagine hos marokkaneren for enden af markedet. Han deler sin plads med en biodynamisk frugthandler og en vinknejpe. I den anden ende lever en vestindisk traiteur i lykkelig sameksistens med et italiensk køkken og den japanske Taeko, som oprindelig er fra Kyushu. Hun serverer fine, små retter på tyndt porcelæn, og hendes miniature-restaurant er markedets clou. Prøv fx hendes torske-kroketter – sprøde udenpå og nærmest smeltende bløde indeni.

Marché des Enfants Rouges er Paris ældste handelsplads – næsten 400 år gammel – og var for nogle år siden i overhængende fare for at blive ryddet, fordi kommunen ville give plads til en parkeringskælder, et bibliotek og en vuggestue. Men det blev heldigvis forpurret af vrede, engagerede beboere.

Så idag kan man stadig få sig en kaffe til under to euros. Og en is med grøn te, sesam og røde bønner til 3 euros hos Taeko.

Le Marché des Enfants-Rouges, 39, rue de Bretagne, 3. arr. Ǻben tirsdag til lørdag fra 8.30 til 19.30 og søndag fra 8.30  til 14. Metro: Temple eller Filles du Calvaire

2 responses to “Mit bedste marked…

  1. Hej Louise
    I din fine bog “Paris, mon amour” nævner du en rytterstatue, der bryder op af jorden for enden af Rue du Cherche du Midi. Hvor ligger den mere nøjagtig? Ved hvilken tværgade? Og hvem er kunstneren?
    I forvejen tusind tak for dit svar!
    Lin

    • Kære Lin, Med din kommentar opdager jeg til min gru at jeg har lavet en fejl, som jeg simpelthen ikke har set før nu! Den rytterstatue, jeg skriver om i bogen er, en sjov Kentaur (mand og hest), lavet af kuntneren César, og den står ganske rigtigt for enden af rue Cherche-Midi på den plads, der nu hedder Place Michel Debré (Tidligere Carrefour Croix Rouge). Du kan se billeder af den, hvis du søger på Le Centaure de César. MEN den bryder ikke op ad jorden. Dér, hvor fortovet er brudt op, er en vandkunst, som ligger for enden af rue de Rennes (Place du Québec), lige over for Saint-Germain-des-Près, hvor fliser stikker op i luften og der pibler vand ud ad små moderne fontæner nedenunder. Den er lavet af en canadisk, nu afdød kunstner, der hedder Charles Dandelin. Jeg har simpelthen blandet to statuer sammen i min skrivning, og det er jeg frygtelig flov over. Jeg kan kun beklage, det er simpelthen en tanketorsk, og jeg er glad for, at du har gjort mig opmærksom på fejlen. Bogen er formentlig på vej ud ad handlen nu, for det er så længe siden, jeg har skrevet den. Men får jeg mulighed for at opdatere den ved et eventuelt nyt oplag, så skal jeg nok rette fejlen. Alt godt til dig. KH Louise

Skriv et svar

