Nyt hotel: Design, vintage og egne høns

I de sidste flere år har Paris’ højre bred været den trendy side. Især de gamle arbejderkvarterer i 9., 10., og 11. arrondissementer udvikler sig med fuldstændig hyper hast, og det, der i går var en betonvarefabrik, er i morgen et cool koncertsted. Den kommunale begravelsesforretning er blevet til kulturhus, og nedslidte kontorbygninger forvandles til hippe hostels.

Samtidig har venstre bred stået noget i stampe. Selvfølgelig åbnede Ralph Lauren på boulevard Saint-Germain, og boghandler og gallerier regenereres. Men der er stadig gået lidt museum i venstre bred. Amerikanske turister, der går rundt og leder efter Simone de Beauvoir.

Derfor er det så absolut opmuntrende, når en ung kvindelig designduo, Favorite, finder på at indrette hotel på venstre bred. Og så i det 13. arrondissement, som ellers er ret karakterløst og mest kendt for sin Chinatown.

Hotel COQ3

Hôtel C.O.Q, som egentlig står for Community of Quality, men som også kan læses som coq, fransk for hane, er et af den slags hoteller, hvor man ikke rigtig ved, om man er hjemme eller på hotel. Her er et miskmask af et 50’er teakborde, et 1800-talsportræt, en industrilampe og et flisebord; alt det, som kendetegner et hjem, hvor tingene er holdt af og derfor blandet sammen.

Hotel coq1

Og netop sådan er grundtanken. Designerne Delphine Sauvaget og Pauline d’Hoop ville lave et hotel, hvor folk får oplevelsen af at komme hjem til nogen, træde ind hos en familie. Derfor har de fundet alt indbo i stueetagen på loppemarkeder, auktioner og brugt på nettet. Og så har de sat en ære i at købe og bestille alt, hvad de kunne i Frankrig. Deraf den franske hane, symbolet på nationens stolthed. Så tæpper, puder og vandhaner er made in France.

Til morgenmad: Blødkogte æg fra egne høns i gården.

Hotel COQ2

Hôtel C.O.Q., 15 rue Edouard Manet, 13. arrondissement. Metro: Place d’Italie

 

 

 

2 responses to “Nyt hotel: Design, vintage og egne høns

  1. Kære Louise Sandager.. Jeg læser med STOR interesse din blog og indslag om Paris … Jeg har henvendt mig tidligere… nu er jeg så nødt til at spørge igen: Vi er 2 par, som skal til Paris den 5. – 8. maj (Kr. Himmelfartsferien her), vi komme ofte til byen, de vore venner er lidt nye, men vi er alle stadig “usikre” på, om det er OK. at tage afsted… ? HVordan ser byen ud, som du oplever den i denne tid ? Vi VIL mægtig gerne afsted, selvfølgelig, men har du justeringer evt. og noget vi skal tage hensyn til i fald ? Vi skal bo i det dejlige kvarter Sains Germains de Pres, lille hyggeligt hotel med de skønne små cafeer og blomsterhandler m.m., ikke overturistet, som vi ønsker det. Mange venlige hilsener fra Bjørn og Laila, Århus. E-mail: aalykke@victor.mail.dk

    • Kære Laila og Bjørn, Jeg har fået en del henvendelser som jeres de sidste par måneder, hvor folk bliver nervøse for, om det mon er smart at rejse til Paris. Og det kan jeg godt forstå, med attentaterne in mente. Selv lever jeg som før, og jeg føler mig ikke utryg, i den forstand, at jeg tænker, at attentater kan ske alle steder og i alle storbyer. Men når det er sagt, så bryder jeg mig heller ikke om bare at slå folks betænkeligheder hen. Det er ikke min opgave. Hvis I på nogen måde er nervøse ved at rejse herned, synes jeg, I skal kontakte Udenrigsministeriet og høre deres mening. De vil kunne vejlede jer langt bedre end jeg. Hvis I kommer, så håber jeg, I får en dejlig tur til Paris. Mange hilsner Louise

Skriv et svar

