Jul i Paris 2015

2013_Jean-Paul_GaultierIndrømmet, lige så meget som jeg elsker jul, er jeg selv ved at brække mig, når jeg ser juledekorationer i starten af november. Eller som forleden, hvor jeg var i Ikea vest for Paris med ungerne (slut oktober), og der allerede var stabler af svenske peberkager og elge med lys i, selv om termometeret sagde 17 grader og fuld sol udenfor!

Hvorfor så selv skrive om jul på bloggen i starten af november? Fordi jeg altid sigter på at være brugervenlig, og med alle de spørgsmål, jeg har fået inden for de sidste par uger om julen, må jeg bøje mig:  Ordentlige folk planlægger deres rejse i god tid. Så herunder kan du læse, hvad der sker i Paris i Julen 2015. Og indenfor kort tid vender jeg tilbage med idéer til restauranter Juleaften.

174-07_cmjn

Allerede 18. november (klokken 18) tændes juleoplysningen på Champs-Elysées, og det er altid smukt. Dekorationen, som tidligere blev skiftet ud næsten hvert år, er nu den samme som sidste år. Krise og energibesparelser forpligter! Men den var nu faktisk også smuk, så det går. Langt kønnere end de blå, lysende hulahop-ringe i træerne, som var forgængeren:-))

19. november tændes dekorationerne i Bercy Village i det 12. arrondissement (i de gamle vinhaller, som nu er blevet et populært shoppe- og udflugtsmål).  20. november illumineres Place Vendôme og slut november luksus-shoppe-gaden avenue Montaigne.

grande roue. jpg

Og hvad kan man så lave, der er sådan rigtig julet? Som det første, spontane, skriger jeg: Pariserhjulet på Concordepladsen. Det var her, min mand friede til mig en Decembernat, lige steppet ud af gondolen, så jeg synes selvfølgelig, at det er indbegrebet af jul og romantik. Hjulet åbner i år 13. november, og når I er højest oppe, kan I se hele byen.

le-marche-de-noel-des-champs-elysees_37856_wide

Fra 13. november og til efter Nytår er der julemarked på den nederste del af Champs-Elysées, ned mod Concordepladsen. Flere hundrede stande i alpestil, efter Strasbourg-forbillede, hvor man kan købe alt fra skindhuer til brændte mandler, cashmere-trøjer, candyfloss, tørklæder, træsko, udskårne trolde, dingenoter, fund og krat. Lidt rigeligt kommercielt, men egentlig meget hyggeligt, særlig hvis det er koldt og man har ret til vin chaud og en pandekage med sukker.

21. ,24., 26 og 27. november  fra klokken 12 til 18 kan I se de juletræer, som forskellige højtprofilerede kunstnere, arkitekter, kokke og designere har udsmykket, eller måske snarere udtænkt, for nogle gange skal man være ret fantasifuld, for at se, at der er tale om et juletræ. Men det er vildt sjovt og inspirerende.

2014_Ali_MahdaviDet er 20. gang der afholdes Les Sapins de Noël des Créateurs, og tidligere har folk som JeanPaul Gaulthier,  Chantall Thomas og Stella McCartney blandt andet udsmykket. Her til venstre er det fx kunstneren Ali Mahdavis bud på en juledekoration fra sidste år! Arrangementet finder sted på Théâtre des Champs-Elysées, og dekorationerne sælges på auktion til fordel for godgørende arbejde den 23. november om aftenen. Hvis du er interesseret, kan du tjekke auktions-linket her:  www.drouotlive.com

131-39_cmjn (1)

Fra slut december og til hen i marts er der en kæmpe skøjtebane foran rådhuset, Hôtel de Ville. Gratis for alle, der har deres egne skøjter med, og alle andre kan leje på stedet til overkommelige priser. Metro: Hôtel de Ville.

MuseeDesArtsForains_Noel

Har I børn med til Paris i mellem jul og nytår, så anbefaler jeg varmt, at I tager til Bercy Village og besøger Musée des Arts Forains. Det er en meget romantisk, julet og, synes jeg, helt ekstraordinær oplevelse. Museet er drevet af en privat mand, der har samlet alle mulige karusseller og spil fra gamle forlystelsesparker. Resten af året skal man tage aftale for at besøge museet, men i Julen åbner han for et helt eventyrligt univers. Jeg var der for et par år siden med mine tre store, da de var omkring 8 til 12 år, og det var en big time succes. Gøglere, ildpustere og karusseller fra 1800-tallet. Løber af stabelen fra 26. december til 3. januar, 10-18 uden reservation.

195-16_cmjn

Husk også at se juletræet under kuplen i stormagasinet Galeries Lafayette, og selvfølgelig alle de mekaniske vinduer i både Lafayette og hos naboen Printemps. I år bliver julevinduerne hos Lafayette afsløret i idag, den 4.  november, og hvis det tidligere har været nisser, trolde og engle, der svævede, cyklede og stod på hovedet, så er temaet i år: Jul på en anden planet! Så altså, robotter og funklende kosmosser til ære for den snarlige nye Star Wars film:-))

Jeg kommer tilbage med mere julestof i nær fremtid…

6 responses to “Jul i Paris 2015

  1. Tak for en rigtig god blog, som jeg har læste i mange år.
    Min familie og jeg ser meget frem til at høre dine forslag til restaurantbesøg juleaften.
    Kender du noget til, hvordan man kommer til midnatsgudstjeneste i Notre Dame? Hvornår er det mere præcist, skal man booke noget eller møder man bare op?
    På forhånd tak!

  2. Flemming Simested

    Hej Louise. En spændende hjemmeside om Paris og ligesom den tidligere indlægsskriver, skal vi også til Paris Julen og er spændte på hvad du kan anbefale af restauranter specielt til Juleaften og gerne i Latinerkvarteret, da jeg forventer at finde et hotel der.

  3. Meget fint at blive orienteret så kyndigt om steder med særlig udstråling og egenskaber, som taler til voksne, voksne og børn eller til de stemninger, som melder sig hos mange med julens komme.
    Lene Bordekær Herler

  4. Pingback: Om variation og ‘les fondamentaux’ | Connaissances

  5. Pingback: Hvis jeg havde mere tid…. | Franske facetter

  6. Hej Louise

    Hvor man hen og ser fyrværkeri nytårsaften og hvad med bagefter? Har du nogle gode forslag?

    Vh Annika

Skriv et svar

