Nytårsaften i Paris 2014

Min kæreste og jeg skal til Paris Nytårsaften. Hvor skal vi gå hen og spise?

Spørgsmålene er rullet ind i mit kommentarspor, som flaskeposter fra nødstedte. For hvor skal man gå hen i en by med 10.000 caféer og restauranter, hvis man vil være sikker på at finde noget godt?

Allerførst: Langt de fleste restauranter er åbne Nytårsaften. Af den simple grund, at rigtig mange parisere går ud og spiser på årets sidste aften. Alligevel vil jeg anbefale jer at bestille bord. Det er for surt at stå dér i cocktaildresset og blive afvist i entréen.

Herunder en stribe restauranter, som har nyårsåbent, og som jeg med sindsro kan anbefale. Nogle højgastronomiske og meget dyre,  andre stadig gode, men langt mindre pebrede.

lux250re-139099-RestaurantLaScene

Restauranten La Scène på Hôtel Prince de Galles har en stjerne i Michelinguiden og giver den hele armen Nytårsaften med en menu til 595 euros pr. snude uden  vin! Men så får man også hummer stegt i røget the og kammuslinger på en bund af rosensalt.  33, avenue George V, 8. arr. Tel. 01 53 23 77 77

resto-l-oiseau-blanc-1024x768

Restauranten på det femstjernede Hôtel Peninsula – l’Oiseau Blanc – den hvide fugl – er også et godt bud på en Nytårsaften. Forudsat, at I har et venskabeligt forhold til jeres bankrådgiver. Restauranten ligger på toppen af bygningen og har et 360 grader vue ud over hele Paris og byens kendteste monumenter. Ud for restauranten – i sjette sals højde – er opspændt et gammelt fly. Nytårsmiddagen begynder kl. 20, og ved midnat er der dans. Husk smokingen! Menuen koster 500 euros pr. næse, 600 med vin. 19 avenue Kléber, 16. arr. Tel 01 58 12 28 88
Chef-YA-presse-CustomEllers er der også Yannick Alléno. Han  er en af Frankrigs kendteste køkkenchefer. Først og fremmest selvfølgelig, fordi han er overbegavet ved et komfur og opnår Michelinstjerner lige gyldigt, hvor han åbner restaurant (Paris, Peking, Courchevel eller de Arabiske Emirater), men også fordi han ser urimeligt godt ud, har medietække og altid kommer sammen med en eller anden tv-skønhed. Nytårsaften disker han op  i sin restaurant på Champs-Elysées. Jeg kender ikke den præcise menu, men aviserne skriver om langustertartar, pot-au-feu med selleri og sorte trøfler og den slags. Pris: 750 euros.  Carré des Champs-Elysées, 8, avenue Dutuit, 8. arr. Tel 01 53 05 10 01.

Jeg indrømmer blankt, at jeg meget, meget sjældent spiser på restaurant til 500 euros pr. person. Faktisk har jeg kun gjort det, når jeg var inviteret.  Man kan kalde det fedtet, men jeg har noget med højgastronomi. Jeg synes, det smager godt, men jeg synes også hurtigt, det bliver opstablet og forstilt, når man skal rense mund i agurkesorbet og beundre to purløgsstrå, der ligger og balancerer på tallerkenen. Jeg er meget mere til god brasserie- og bistromad. Og da jeg åbenbart ikke er madvirtuos nok til at kunne kende forskel på den gode og den virkeligt gode servering, så gider jeg ikke brænde hundredevis af euros af på at spise.

Så mig finder I snarere på én af adresserne herunder, som alle lover god nytårsmad til rimelige penge.

Screen+Shot+2014-05-22+at+1.27.33+PM

La Buvette ligger op mod Pigalle, i kanten af det frække kvarter, som er ved at blive in, og som blandt parisere nu bare hedder South Pigalle. Her kan I ikke bestille bord; her må I bare dukke op og håbe. Ingen bestemt nytårsmenu, bare det sædvanlige kort, men åh så godt! Svin i mælk, østers eller æg med trøfler til helt rimelige 40 euros uden vin. Buvette, 28, rue Henry-Monnier, 9. arr. Tel. 01 44 63 41 71

529cb8ae67f649.73032950.page_slider_8

På venstre Seine-bred er restaurant l’Affriolé en god mulighed. Her lokker køkkenchef Thierry Verola og hans kone Maria med en særlig festlig menu den 31. Formentlig – forhåbentlig – omfatter den parrets berømte risotto med kammuslinger. Prisen er 60 euros uden vin. L’Affriolé, 17, rue Malar, 7. arr. Tel. 01 44 18 31 33

baf93b38-3cdd-11df-a311-b62f8875a1e9

Helt nede på jorden, men vildt hyggeligt – her kræves ingen smoking – er La Cave de l’Os à Moelle, hvor værten, Thierry Faucher, fastholder sit koncept Nytårsaften: At alle spiser sammen ved langborde og alle tager af buffet’en, som dog – i aftenens anledning – er piftet lidt op. Pris 39 euros. La Cave de l’Os à Moelle, 181, re de Lourmel, 15. arr. Tel. 01 45 57 28 28 

I håbet om, at det hjælper jer lidt på vej, ønsker jeg alle en god Nytårsaften og et lykkebringende 2015!

 

 

2 responses to “Nytårsaften i Paris 2014

  1. whisky@pcgames.dk

    Tak kære Erik

    Meget venligt at videresende Louises blog-indlæg, men det behøvs ikke, da hun selv sender direkte til min mail.

    ag

    Visti

    Sendt fra Windows Mail

    Fra: Mit Paris – Louise Sandager
    Sendt: ‎søndag‎, ‎28‎. ‎december‎ ‎2014 ‎21‎:‎57
    Til: John Vistisen

    mitparis posted: “Min kæreste og jeg skal til Paris Nytårsaften. Hvor skal vi gå hen og spise? Spørgsmålene er rullet ind i mit kommentarspor, som flaskeposter fra nødstedte. For hvor skal man gå hen i en by med 10.000 caféer og restauranter, hvis man vil være sikker på”

  2. La Cave de l’Os à Moelle, hvor værten, Thierry Faucher
    de har lukket til nytår i 2015.. det lød ellers helt helt perfekt at man fik buffe og spiste ved samlet langbord. Er der nogen magen til denne. Den lå perfekt i det kvarter vi skal bo i. ønsker et low pris fedt sted til nytår. hvor man kan mærke stemningen og ikke bare sidder isoleret som kæreste par. vil gerne møde nye mennesker og føle et fællesskab til nytår

Skriv et svar

