Flot udstilling om Cartier

6706754-expo-cartier-au-grand-palais

For et par år siden blev jeg ringet op af et dansk tv-produktionsselskab, som skulle lave en dokumentar til TV2 om det franske smykkefirma Cartier. Jeg skulle medvirke som interviewer og sådan fik jeg chancen for noget, jeg ellers aldrig ville have oplevet: Jeg blev lukket ind i det allerhelligste af Cartier.

Jeg besøgte diamantværksteder, hvis adresser er tophemmelige, fordi firmaet konstant frygter røverier, og tegnestuer, hvor chefdesigneren sad og tegnede på diademer, der koster langt mere end hele min samlede pensionsopsparing.

cartier-paris-broche-pince-panthere_0Det var dybt fascinerende, for mens resten af verden producerer på computere og effektive samlebånd, sad de hos Cartier stadig og tegnede unikke værker i hånden, og guldsmedene kreerede hver enkelt diamant til leopardernes pletter i forskellige faconer, hvorefter hullerne blev boret ud med minibor og senere pudset op med svanefjer. Det tog snildt to arbejdsår at fremstille et enkelt armbånd!

Trods økonomisk krise går det stadig forrygende for Cartier, og der er stadig mennesker, som har råd til at bestille en slangebroche til en halv million euros eller en halskæde med deres elskede bulldog portrætteret i diamanter!

6706481Jeg har aldrig været særlig smykkegal, og da produceren i udsendelsen prøvede en halskæde til millionen-milliarden på min hals, følte jeg mig som et nypyntet juletræ. Men ingen kan komme uden om, at Cartiers smykker er de rene kunstværker, og derfor anbefaler jeg alle, der er i Paris de næste par uger, at se den store retrospektive udstilling om CartierGrand Palais.

Udstillingen slutter den 16. februar, så løb derhen, hvis I på nogen måde har mulighed for det. 600 smykker, som Cartier gennem tiden har lavet til maharajer, prinsesser og Hollywood-stjerner.

4 responses to “Flot udstilling om Cartier

  1. Tak🙂 Interessant.

    Findes dokumentaren et sted?

    Mvh
    Christa

  2. Se Cartiers hjemmeside for reportage fra udstilingen på Grand Palais.
    Vh. Liza

Skriv et svar

