Julekalender til Paris: 24 hemmelige shoppingadresser

Indtil jeg blev udlandsdansker troede jeg ikke, man kunne holde jul andre steder end i Danmark. Jeg var en af dem, der travede op og ned ad Strøget for at se på guirlander og tude foran Frelsens Hærs band på Amagertorv. En ægte jule-nationalist.

Men så kom jeg til Paris og opdagede, at resten af verden også juler, og at den gør det godt. Paris i december er vidunderlig. Champs-Elysées er et orgie i lys og guirlander, og stormagasinerne er helt ekstravagante. Både Printemps og Galeries Lafayette fylder fx deres vinduer med mekaniske tableauer, som – vil jeg hævde – man aldrig har set magen til i Danmark. Her er engle, nisser, trolde, prinsesser og mus, der flyver helikopter, stryger tøj og pakker gaver. Selv de mest blaserte, parisiske forretningsmænd stopper op og trykker næsen mod ruderne.

Julegaveindkøb får simpelthen en ekstra dimension i Paris, og det er ikke kun stormagasinerne, som har godt at byde på. Masser af små specialbutikker ekselerer i specielle gaver, og hvis I er i Paris inden  jul, så drop ind i nogle af disse hemmelige huler og køb den helt særlige spadserestok, arkitekturbog, hundesnor eller kaviar, som du ved nogen derhjemme vil blive glad for. Over de næste uger vil jeg bringe  nye shopping-adresser, som du – jeg tør næsten garantere – ikke kender i forvejen.

Jeg lægger ud med chokoladen, obligatorisk til onkler og tanter. Paris er fyldt med eksklusive chokoladebutikker, men vil du være med på det allernyeste, så gå en tur over til Saint-Germain-des-Prés, for her åbner lige præcis i dag, den 1. december,  Henri Le Roux sin første butik i hovedstaden. Le Roux er fra Bretagne, hvor han har flere butikker, og hvis du vil virkelig vil hjembringe noget specielt, så køb nogle af hans karameller med saltet smør, caramels beurre salé. Dem vil jeg selv gøre ret mange grænseoverskridende ting for at få fat i!

Henri Le Roux, 1 rue Bourbon-Le-Château, 6. arr.

One response to “Julekalender til Paris: 24 hemmelige shoppingadresser

  1. Uhhh lyder godt med shoppingråd! MEN ærgerligt, at jeg rejser tilbage til København på lørdag og ikke kan nå at få dem udnyttet ordentligt. Men glæder mig alligevel til at følge med.
    Therese Thorstholm (www.omdieu.wordpress.com)

Skriv et svar

