Indian summer i Louvres gård

Det er helt uventet, 23 grader og Indian Summer.  Velfortjent, sådan set, med lidt forlænget sommer, for vi har ikke været forkælet med temperaturer i år.

Måske derfor er der også vildt gang i den på byens terrasser. Fyldt med folk, der strækker solen så langt de kan og spiser både frokost og middag ude på fortovet.

Forleden var det mig selv. Jeg var i byen med vores ældste på ti, som har nået den alder, hvor han rånyder at få hvide stivede servietter og som sagtens tør kaste sig over kammuslinger og små thailandske forårsruller.  Derfor skulle han selvfølgelig have the royal treatment, og frokosten på en ordentlig terrasse. Vi gik ind i gården på Louvre, hvor Café Marly ligger under hvælvingerne, og der er direkte udsigt til glaspyramiden.

Personalet var lige så opsigtsvækkende som altid. Jeg aner ikke, hvor man rekrutterer den slags, men iøjnefaldende, det er de. Kvindelige tjenere, der ligner Naomi Campbell og mandlige, hvis skæg og bakkenbarter er så superdesignet, at jeg tænker de sover med hovedet i et eller andet stativ.

På sin vis er det et ret dekadent sted, og opstyltet, men jeg elsker det alligevel. For det er vildt at sidde midt inde i gården på verdens største kunstmuseum og spise frokost, og ekstra skønt, når man har sin kloge søn med, som ved alt om de franske konger, der engang havde deres gang her på slottet.

Så il derhen, hvis du når Paris  i efteråret. Men kun i terrassevejr. Restauranten indenfor er ret kedelig.

Café Marly, 93, rue du Louvre, 1. arr. Aaben alle dage fra 8 til 02. Metro: Palais-Royal-Musée-du-Louvre

3 responses to “Indian summer i Louvres gård

  1. Jeg bor i Bourgogne og kommer til Paris engang imellem, men kender bestemt ikke byen så godt som en ægte Parisienne, så jeg suger alle dine tips til mig med stort velbehag😀

  2. Åh, netop hjemvendt fra paris igår. kan jeg kun give dig ret i det med vejret. Vi var der fra tirsdag den 13 til igår fredag. Og jeg var forberedt på lidt gråt vejr og regn. Men jeg gik i sandaler, halv korte bukser og t shirts. Det var skønt.

    Dog var vi ikke i louvres cafe. Men måske næste gang. Vi sad derimod på toppen af La fayette´s tagteresse på lækre havemøbler og nød udsigten.

  3. Wow, Café Marley lyder helt fantastisk. Jeg håber på, jeg snart skal besøge smukke Paris igen, og så skal jeg da lige kigge forbi Louvre.

    Tak for gode tips🙂
    /Caroline
    tomorrowgetsushigher – vores rejseblog

Skriv et svar

