Opdatering på Montmartre

Lige for tiden får Facebook nogle ordentlige rap i medierne. En tilsyneladende begavet, men i øvrigt ret højrøvet fyr, skrev for nylig på sitet kommunikationsforum.dk, at statusopdateringer var blevet uncool, og at det i øvrigt kun var socialklasse fem, som stadig gad at klatte rundt på væggen.

Han har ret så langt, at rigtig mange opdateringer er dræbende kedelige og ligegyldige. Han nævner fx ‘Juhu – solen skinner’ , ‘Endelig hjemme igen’ eller ‘Glæder mig helt vildt til weekenden. Skal bare hygge med familien’ som nogle af de hjernedøde beskeder han har fået ind på sin væg.

Og ja, han har ret. Det er der jo ikke meget kunstnerisk Haiku-digt over. Men Facebook kan noget fuldstændigt enestående, som ingen andre hidtil har kunnet, og så vil jeg blæse på, at jeg er nødt til at leve med lidt solskinsbeskeder. Facebook kan bringe mig i forbindelse med alle dem, som jeg ellers for længst havde tabt af syne. Gamle skolekammerater, forsvundne kolleger, min barndoms nabo, dem fra kollegiet, min fætters datter og præsten, der giftede os.

Som nu forleden, hvor jeg fik en Facebook-besked fra en af mine gamle folkeskole-kammerater. I ni år gik vi i klasse sammen, og han var en fin fyr. Men så gik vores verdener hver til sit, og efter lidt hovedregning fandt vi ud af, at det var 19 år siden, vi havde set hinanden sidst.

Indtil altså forleden, hvor han var i Paris med sin kone. Vil du mødes til en kaffe,? skrev han. Og jeps, det kan du tro, at jeg vil.

Men hvor,? tænkte jeg. For det skulle være i nærheden af Montmartre, og måske var det lige lidt rigeligt at tage dem med på La Fourmi. Det er en skøn bar og et af mine absolutte favorit-vandhuller, men også transvestitternes kantine, og når man ikke har set hinanden i 19 år, må man hellere vælge det sikre. Så jeg sagde Café Saint Jean på place des Abbesses. Det er sådan en rigtig ærkeparisisk café, simpel og ydmyg som tusinder af andre cafeer i byen, men med en fed stemning og udsigt til en af Paris’ hyggeligste pladser.

Så sad vi der, i tre timer, og jokede og grinede, og ja, opdaterede hinanden på alle dem fra skolen, som vi havde hørt noget slibrigt om, eller som vi havde fundet på Facebook.  På 19 år, skulle jeg hilse at sige, sker der rigtig meget for en skoleklasse. Forelskelser, sygdomme, konkurser og skilsmisser. Ikke bare solskin, men rigtig meget levet liv. En statusopdatering af den mere dramatiske slags.

Så tak Facebook, jeg synes du er fantastisk. Og til Jesper og Anne: Kom snart igen!  

Cafe Le Saint-Jean, 23, rue des Abbesses, 18. arr. Tel. 01 46 06 13 78. Metro: Abbesses. Aaben hele ugen fra tidlige morgen til 02 nat.

4 responses to “Opdatering på Montmartre

  1. SÅ enig, Louise. Som en af mine andre ‘Facebook-venner’ skrev en dag: Der findes kritikere af “social media” der mener at tweets og facebookmeddelelser er ligegyldig kvalitetsfattig smalltalk. Mit svar er: smalltalk er medmenneskelighedens mørtel! Selv en rævekedelig statusopdatering giver hverdagskontakt og indlevelse i andre menneskers indre og ydre liv. The social media will keep us a social species through rampant globalization!
    Knus Trine

  2. Som dansker bosiddende i udlandet synes jeg, at Facebook er et super medie, og man føler, at man kan følge lidt med i det, der sker ‘derhjemme’. Og så tager jeg også gerne lidt ‘solskinshilsner’ med. Og tak for café-tippet!
    Mange hilsner
    Irene

  3. Om ca. 3 uger skulle jeg gerne igen sidde hos Jean på min vej op ad Bjerget.
    Glæder mig til gensynet med “min” by. Jeg holder mig opdateret ved hjælp af alle dine gode tips, så der er mange nye, gode oplevelser, der venter forude.

    Solskinshilsen Helen

    • Hej Helen, dejligt at høre, I snart kommer herned. Send mig en sms eller en mail, så kan vi ses til en kaffe, hvis jeg er i nærheden?

Skriv et svar

