Forelsket i Marais

Efterhånden guider jeg mere og mere. Skrivningen er stadig mit levebrød – og min første kærlighed – men et par gange om måneden får jeg en opgave, hvor jeg viser folk rundt i mit Paris.  Og den tjans er sjov!

Jeg sammensætter forskellige ruter, alt efter folks interesser, men på en eller anden måde får jeg altid ordnet det sådan, at vi skal igennem Marais. Marais, fordi det er så anderledes fra resten af Paris og alligevel så ærkeparisisk.

Med de smalle middelaldergader, de skæve huse, de ortodokse jøder med frynser ud af lommerne og de frimodige, mere uortodokse, bøsser, som hænger ud i militærstøvler, kilt og kropsnære netundertrøjer på kvarterets homobarer.

Lige før jul havde jeg et dansk kærestepar med derinde. Det var deres første tur til Paris sammen. Hver især var de lige brudt ud af et ægteskab for at få hinanden, og jeg lover jer, det var en hel eksplosion af livsglæde og sanselighed at få lov til at vise to topforelskede, begavede og interesserede mennesker Marais.

Kvinden var stemt for moderne kunst, så vi tog turen ned gennem rue Vieille du Temple, hvor gammelt og avantgarde støder sammen. Her er nogle af husene tilbage fra 1200-tallet, men i dag indrettet med kunstgallerier, barer og eksklusive butikker, som giver middelalderen en hip kant.

Vi rundede Galerie Yvon Lambert i nr. 108, og er du til  hypermoderne kunst – i stil med tre sorte træer og en død ugle i et ellers kridhvidt rum –  så er det her du skal gå hen. Lambert har snart været galerist i 40 år og betragtes som en af spydspidserne inden for den parisiske kunstverden.

I nr. 31 finder du, bag en lille blå facade, La Belle Hortense, som bedst kan beskrives som en litterær vinbar. Her kan du svælge i god vin til 5 € glasset – prøv en Gamay de Touraine Penet fra 2006 – og drop så ind i de to højloftede baglokaler, hvor ikke meget har forandret sig siden Balzac og Baudelaire. Her er fyldt med franske klassikere og tykke bøger om filosofi, historie og psykoterapi.

Vi fortsatte gennem rue de Francs-Bourgeois, som er hovedgaden i Marais. Den bugner af butikker, og især har mange individuelle tøjdesignere slået sig ned i gaden. Prøv for eksempel at gå ind hos Barbara Boccara og Sharon Krief i nr. 22; to barndomsveninder, som under navnet ba&sh har skabt en serie superfeminint og meget enkelt tøj.

I nr. 15 er der en Kiehl’s butik, hvor man kan købe cremer fra det gamle apotek i New Yorks East Village (prøv en Lip Balm læbebalsam), og i nr. 51, hos parfumeriet Fragonard, kan man fange duften af gammeldags fransk bourgeoisi. Her er blomstersæber og parfumer fra en anden tid. Som at stikke næsen lige ind hos de familier, der stadig har 14-værelses lejligheder ved Seinekajen og et mindre weekendslot på landet. Og tro mig, de findes stadig – og lugter altid ens: af syrener og nostalgi.

Rue Francois-Bourgeois er allersjovest om søndagen, når gaden er lukket for trafik og butikkerne er åbne. Så shopper pariserne igennem og promenerer deres hunde, indkøb eller seneste elsker.

Vi tog frokosten i den lille tesalon Le Loir dans la Théière – Vaskebjørnen i Thepotten, i rue des Rosiers nr. 3. Her dukkede vi ind bag det røde velourgardin i ly for kulden og fik en  fremragende , rygende varm, græskarsuppe. I Le Loir dans la Théière sidder gæsterne i gamle udrangerede lænestole og hullede chesterfield-sofaer med hæklede tæpper. Væggene er plastret til med plakater og det hele er sådan lidt kollegieagtigt. Men stemningen er fantastisk. Her er altid stuvende fyldt både til frokost og eftermiddagste.

4 responses to “Forelsket i Marais

  1. Når jeg læser din spændende og inspirerende blog, bliver jeg helt ked af jeg kun har 3-4 dage til rådighed næste gang i Paris – for hvor ER det svært, at vælge blandt alle dine perler………Det bliver helt klart Marais-området vi vil kaste os over i vores kommende ferie.
    ;O)

  2. Hej Louise,
    Jeg er for nylig stødt på din blog, og klapper bare i mine små hænder af begejstring. Jeg elsker Paris og glæder mig til at læse om dine tips og idéer. Jeg har derfor tildelt dig en blogaward, du kan læse mere om den hos mig.

  3. Hej Louise,
    Slår et smut om Paris i den kommende uge og har en håndfuld af dine tips med i kufferten. Jeg har ikke været i byen i ti år, så der er noget at indhente. Var du ikke på Berlingerens Christiansborg-redaktion et par måneder i 90’erne? Måske har vi set hinanden over en kartoffelmad hos Brydesen?
    Alt godt
    Søren

  4. Hej Louise
    Det er altid spændende at læse din blog – tak for det🙂
    Jeg skal med en veninde til Paris den første uge i juni. Vi skal bo der i 8 dage, og den tur i Marais kvarteret, du netop har beskrevet, skal vi bestemt opleve🙂
    Mange hilsner kirsten

Skriv et svar

