Overlevelsesguide til Champs-Elysées

I årevis har jeg advaret mod de parisiske turist-områder. Ikke i mod at gå derhen, men mod at blive der. For selvfølgelig skal man se Eiffeltårnet og Sacre-Coeur, men man behøver jo ikke ligefrem at dumpe ind på den første den bedste bistro lige ved siden af til frokost.

Af den simple grund, at maden, servicen, prisen, ja, stort set alt er møntet på turister, som sjældent kommer igen. Derfor kan restauratøren slippe afsted med at servere en slatten croque monsieur, oven i købet til en horribel høj pris og klasket på bordet af en sur tjener.

Det har ærgret mig hver eneste gang jeg har set en dansk turist, ja turister i det hele taget, lade sig snyde på så elendige spisesteder. For ofte skal man ikke mere end 50 meter ned ad en sidevej for at finde ægte parisiske brasserier med lokale kunder, som bliver vartet op i alle ender og kanter. Til halvdelen af prisen!

Det er velkendt, at turisterne i Paris, og formentlig i de fleste storbyer, træder de samme æselstier, det meste af tiden. Derfor er der pletter på fx Montmartre, som er fyldt med tuskhandlere og souvenirsælgere, og hvor man ikke møder ret mange lokale. Til gengæld skal man kun to gader og et baghus længere væk, før der er slagtere, fiskemænd og lokale børnehaver. Og ikke en eneste turist!

Med lidt mod og lidt nysgerighed kan man finde masser af gode – læs:  ikke-turistede – restauranter og barer klos op ad turistområderne.

Avisen Le Figaro har for nyligt lavet en ‘Guide til overlevelse i turist-områderne’, og det er en genial idé. Så den har jeg tyvstjålet, og her – og i de kommende blog-indlæg – får I mine tips til overlevelse i de mest turistede kvarterer.

Hvis vi starter med Champs-Elysées, så skal jeg være den første til at indrømme, at det kan være svært. På selve avenuen sælges utrolig meget dårlig mad, med mindre man vil bruge en halv månedsløn og gå hen til præsidentens ven, restauratøren på Fouquet’s.

Men igen, selvfølgelig findes de. Bøfhuset Maison Aubrac, som jeg tidligere har skamrost (læs under kategorien restauranter), har for nylig åbnet et delikatesse-hjørne, Aubrac Corner (herover), hvor man kan købe sandwiches og hotdogs, men stadig fabrikeret med det møreste kød fra ejerens kvæg i Aveyron. Så hvis I er på Champs-Elysées og sulten melder sig, så drej ned ad rue Marbeuf, til nr. 37. Her kan I få et rigtig godt fast-food-måltid for mellem 9 og 13 euros.

Skal det være mere hyggeligt, et rigtigt måltid, siddende, så smut hen i rue des Saussaies, lige mellem Elyséepalæet og Indenrigsministeriet. Her ligger Cave de Beauveau, en typisk fransk bistro med ternede duge og et klassisk kort, men med en talentfuld køkkenchef, som kan få al det bedste ud af retter som løgtærte, rumsteak og kuller-salat. Eller som på billedet hér: En ordentlig entrecôte med husets fritter! Cave de Beauveau ligger i nr. 4, rue des Saussaies og har telefon 01 42 65 24 90, hvis I vil reservere. Men mærk jer åbningstiderne, for de er lidt skæve: Restauranten er åben om dagen og nogle gange også om aftenen, men fast lukket mandag aften, tirsdag aften, onsdag aften og lørdag aften, samt hele søndagen. Regn med 25 euros pr. person.

Er I mere til det chikke, moderne, stadig fransk, men noget mere sofistikeret, så tag på Le Cou de la Girafe i 7, rue Paul Baudry. Her kom jeg første gang engang med min ven Jens fra ambassaden, som nu for længst er rejst videre til New York, mens jeg er stocked i Paris og bliver ved med at gå på Girafens hals, som restauranten regulært hedder.

Maden er klassisk men med et ordentligt skvæt eksotiske krydderier, og det kan jo vende op og ned på det hele; Jeg anbefaler tartar af marineret biolaks med syltet ingefær eller en kold kokosbønnesuppe med krydret spansk pølse til.

Endelig skal I lige ha’ en god bar, og her kommer jeg op med en absolut favorit, som jeg ikke engang har med i mine guides. Den engelske bar på Hôtel Raphaël! Fra 1925, en en rigtig britisk gentleman’s club, med mahognitræ på væggene og dybe silkestole. På sin vis fuldstændig outdatet og alligevel så skøn. Men husk, at en Jack Daniels whisky koster 18 euros og en cocktail 25, så billigt er det ikke.

Bar anglais, Hôtel Raphaël, 17, avenue Kléber, Tel. 01 53 64 32 00. Metro: Etoile – Charles de Gaulle

One response to “Overlevelsesguide til Champs-Elysées

  1. Hej. Jeg landede her, fordi jeg prøver at finde ud af, hvor det afrikanske kvarter (eller sorte fra franske øer i caribbien bor og spiser i Paris…Men fandt ikke liiiiige svaret. Jeg ville blive super glad, hvis du gad maile mig lidt info om det. Jeg skal til Paris med min familie om en måneds tid og vil gerne opsøge de her områder for at spise og købe forskellige madvarer….

Skriv et svar

