Torbens kærlighed til det 10. arr.

Han er 44 år og – som han selv siger på sin telefonsvarer – den mest parisiske af alle danskere. Torben Doose kom oprindelig til byen for et par måneder. Nu har han været der i 23 år. Doose lever som professionel danser og danseinstruktør, men maler også og har de seneste år haft en del udstillinger. Han har en stor kærlighed til det 10. arrondissement, hvor han bor med sin kæreste Laurent, som han for nylig er blevet gift med.

Den bedste restaurant i dit kvarter?

Jeg kan rigtig godt lide Terminus Nord, som ligger lige overfor Gare du Nord. Her bliver man del af det pulserende liv omkring én af Europas største – og  flotteste – togstationer. Og man kan ikke undlade at tænke på dengang, hvor Paris blev ’genfødt’og omstruktureret af Haussman og hans store boulevarder og avenuer. Det var La Belle Epoque. I sådan et brasserie emmer det af historie og aktivitet. Tjenerne er klædt i sort og hvidt, og køkkenet er god gedigen fransk kogekunst. Her eksperimenterer de ikke.

Hvor går du hen og danser, hvis du altså stadig orker at danse i din fritid?

Der ligger en ret kendt salsabar, Casa 128, i rue Lafayette. Her organiserer de tit  salsafester. Salsa og argentinsk tango er de helt store trækplastre for danseelskende i Paris.

Om sommeren er der udendørs dans nede ved Seinen, ikke saa langt fra Institut du Monde Arabe. Stemningen er herlig, luften er varm, og man kan svinge sin partner i en cha-cha-cha, mens man kigger på Notre Dame. Det er ret romantisk.

Hvor køber du ind?

I rue Faubourg Saint-Denis – i den ende, hvor der ikke er prostituerede – er der en masse specialforretninger, hvor man kan købe ingredienser fra det indiske, italienske, østeuropæiske og nordafrikanske køkken. Der elsker jeg at gå og ose. Her køber jeg også mit brød, hos Juhes, som er bageri og delikatessebutik.

Og så går jeg ret tit på Marché Saint-Quentin, som er et af de dér gamle, overbyggede markeder. Med fjerkjærboder, slagter og endda en gammel tysk foretning, Der Tante Emma-Laden, hvor jeg kan finde saltlakridser.

Hvad ville du savne, hvis du nogle sinde skulle forlade Paris?

Arkitekturen. De mange kilometer, hvor jeg går og kigger op på facaderne. Og det gør jeg stadig efter 23 år. Når jeg altså først lige har spottet fortovet for hundelorte.

Skriv et svar

