Vildt billigt hotel – med den fedeste udsigt!

Et billigt hotel i Paris? Du ved, sådån hyggeligt, gerne med udsigt og helst i centrum. Hvor mange gange har jeg ikke fået det spørgsmål fra danske venner og bekendte, som vigter sig af, at de hellere vil bruge pengene på at leve og more sig end på at sove.

Det er som koncept også helt i orden. Problemet er bare, at langt de færreste faktisk er interesseret i at leve konceptet ud. Jo, de vil gerne have et billigt hotel, men de bliver alligevel sure, når wc-cisternen løber og der lugter af kogte porrer i lobbyen. Hvad de retteligt mener er, at de helst ikke vil betale ret meget og alligevel have tre-stjernet standard.

Og den går altså ikke. Der er som regel en sammenhæng mellem pris og kvalitet, og jeg bliver igen og igen provokeret over alle de danskere, som har råd til at bygge samtalekøkkener til en halv million, men som er helt uvillige til at give 100 euros for en nat på et respektabelt hotel.

Før jeg for alvor flyttede til Paris, boede jeg en måned på et ét-stjernet hotel i det 12. arrondissement, mens jeg gik på sprogskole. Det var uhyre billigt, men til gengæld brokkede jeg mig heller ikke over, at vinden peb ind ad vinduerne og at madrassen var udhulet. For jeg fik, hvad jeg betalte for: En seng, et skab, et toilet og en morgenkaffe.

Jeg har altså ikke noget som helst i mod billige hoteller. Jeg gider bare ikke høre på de beklagelser, der følger med. Derfor anbefaler jeg også sjældent virkeligt skrabede hoteller, for jeg ved af erfaring, at folk bliver nærmest rasende, når de ikke møder den dér ydmyge hotel-charme, som de har set på sort-hvide franske film.

I min næste guide, som udkommer i slutningen af april, har jeg dog gjort et par undtagelser. Jeg har taget nogle få, ekstremt billige, hoteller med. Fordi de simpelthen ligger så genialt eller er så pudsige, at jeg synes, det er en kvalitet i sig selv. Til gengæld har jeg heller ikke lagt skjul på, at det er hoteller i den særligt ydmyge klasse. Så håber jeg, at folk er forberedt.

Et af dem er Hôtel Esmeralda i Latinerkvarteret. Det ligger på en af de fedeste adresser med direkte udsigt til Notre-Dame kirken og koster kun 60-85 € for en overnatning. En total selvmodsigelse.

Når man træder ind af døren, træder man lige ind i en anden tid. En lille vestibule med skærvegulve og stenvægge, en kroget trappe, som fører op til de minimale værelser under mansart-taget. Værelser, som er dekoreret i en total stilforvirring af middelalder og 70’erne – de bric & de broc, som man siger på fransk om den slags loppefund – blomstrede tapeter, hæklede gardiner, et pudsigt sengegærde og en fugtskade på tapetet.

Totalt skrabet; ja, ekstraordinært barberet, vil jeg sige, men dog en seng og et brusebad. Og så: På 1. parket til en af verdens kendteste domkirker.

Men obs! Her er kun 19 værelser, så du skal reservere i god tid.

Hôtel Esmeralda, 4. rue Saint-Julien-Le Pauvre, 5. arr. Tel. 01 43 54 19 20. Metro: Saint-Michel

Fotos venligst lånt fra Flickr.com

2 responses to “Vildt billigt hotel – med den fedeste udsigt!

  1. Kære Louise – eller andre, der skulle ligge inde med tips,

    jeg er en universitetsstudine, der i juli skal til Paris for at tage et sprogkursus af en måneds varighed. Jeg er i gang med (muligvis lidt sent ude) at researche på leje -lejligheder, der kan passe ind i et S.U. budget. Jeg leder efter en etværelses eller et såkaldt studio gerne med metroforbindelse til 9. arr., hvor sprogskolen ligger. Jeg ville blive glad, hvis du evt. kunne anbefale et fornuftigt udlejningsbureau eller private udlejere uden for pebrede priser (jeg er på ingen måde ude efter luksus, bare et bad, en seng og evt. mulighed for at lave lidt mad). Alternative idéer vil også blive taget i mod med kyshånd!

    Bedste hilsener, Amalie

  2. Ja, det ER skrabet – men hold nu fast, en fantastisk, skøn oplevelse at overnatte på Esmeralda🙂 Endnu et plus er, at de har fået renoveret toiletter/bad (i hvert fald på værelse nr. 6). Og selvom vi ikke havde udsigten til Notre Dame fra vores vindue, så kan jeg kun give hotellet vores varmeste anbefalinger for beliggenhed, beliggenhed, beliggenhed! //Signe

Skriv et svar

