På den anden side

Bagsiden af Montmartre. Mange turister når aldrig nogensinde derhen, og det er vel heller ikke noget must. Men jeg har alligevel en svaghed for bagsiden af bjerget. Her boede min mand, da jeg først lærte ham at kende, og stedet har sin egen isolerede charme, i skyggen af Sacre-Coeur.

Forleden var jeg deroppe for at researche lidt til en opgave. Det var en af de første rigtige, varme forårsdage, og jeg tog mig en god gåtur rundt i de små snirklede gader. Endte i rue Caulaincourt, som er en skøn allé med gamle træer og et næsten provinsielt handelsliv.

Det var frokosttid og jeg var eddersulten, så jeg slog mig ned på terrassen hos Ginette de la Côte d’Azur. Det er et gammelt traktørsted, og bortset fra de moderne terrassestole, er der ikke meget, der er forandret, siden Ginette åbnede stedet tilbage i 1923.

Det er de samme fliser, spejle og mosaikker indenfor. Køkkenet har ganske vist fået en modernisering, men det er stadig godt og klassisk. Jeg tog bare en forret – varm figengratin med ost – og en kaffe med lidt lækkerier til. Så sad jeg der i solen og studerede livet og de andre gæster: reklamefolk med spidse sko og afrettede skægstubbe, en mor med sin søde, rødhårede datter og – ved siden af mig – en journalist og en filosof, som kæmpede om at lyde mest klog.

Det sidste var det eneste minus ved frokosten, for hvor kan det være anstrengende, når man ufrivilligt skal høre på andres tågesnak. Men den slags selvforherligende individer kan man jo støde på hvor som helst, og chancen er vel lille for, at de er der igen næste gang.

Ginette har åbent alle dage fra 9 om morgenen til 2 om natten, og der er servering dagen igennem. Fra tidligere ved jeg, at også pandekagerne gode.

Ginette de la Côte d’Azur, 101, rue Cauliancourt, 18. arr. Tel. 01 46 06 01 49. Metro: Lamarck Caulaincourt

Skriv et svar

