Kvarteret omkring Louvre

Det er centrum af Paris. Centrum af Frankrig. Her bor præsidenten, her er museerne, historien, rødderne. Alt det, som har været med til at forme franskmændene. På godt og ondt.

Aksen, der går fra Louvre, ud over Tuileries-haven til Concordepladsen og op ad Champs-Elséees er storslået og elegant. Ikke ret mange andre byer i verden kan prale af så smuk en distance.

Og pariserne ved det. Det er en del af deres selvopfattelse – og selvtillid. Nogle vil sige grunden til deres latente storhedsvandvid. At de har noget, som alle andre misunder dem.

Som fastboende på 14. år er jeg vel det tætteste, man kommer en velintegreret immigrant. Jeg kører efterhånden lige så råddent som pariserne, kan parkere på en tallerken og drøner hjemmevant op og ned ad champs’en. Alligevel holder jeg aldrig op med at forundres over skønheden mellem Louvre og Triumfbuen.

Jeg kommer aldrig til at tage den for givet. Og selvom, jeg ligesom pariserne, brokker mig over turisterne, tuskhandlerne og de mange utilpassede unge, der hænger ud på Champs-Elysées, så kører jeg alligevel hver eneste ny gæst i min by en aftentur op og ned ad avenuen. Fordi det er her, mellem alle de strålende lys og trafikpropperne, Louis Vuittons megabutik og damer i dyre rober, at man finder den del af den folkesjælen, som franskmændene selv – uden blussel – kalder deres grandeur – storhed.

Det 1. og det 8. arrondissement er udpræget business-områder. Derfor er der en kolossal koncentration af luksuriøse butikker, og derfor har halvdelen af Paris’ advokater, konsulenthuse og finansinstitutter deres forretningsadresse her.

Til gengæld bor der færre privatpersoner, og det betyder, at området – midt i al elegancen – også er mere kedeligt og mindre farverigt end andre dele af byen.

Men smukt, ja, og uomgængeligt. Tag en kop kaffe og en makronkage hos konditoriet La Durée på Champs-Elysées, og du får alle indtrykkene komprimeret i en enkelt mundfuld.

 Fra bogen ‘Min By Paris’, udgivet af rejsehuset momondo, 2009

Fotos af Louise Sandager og David Lefranc, www.parisinfo.com

Skriv et svar

