Alexia’s Marais

De af jer, der kender min seneste bog, MIN BY Paris, ved, at der for enden af hvert kapitel er et interview med en fastboende, som deler rundhåndet ud af sine bedste adresser. I Marais kvarteret er det Alexia Mayer. Hun er 25, født i Paris og har aldrig boet andre steder, bortset fra et efterår som Erasmus-studerende i Ǻrhus, hvor hun var tæt på at gå ned med kedsomhed, fordi butikkerne lukkede kl. 14 om lørdagen og det blev mørkt kl. 16. Alexia har en fire-årig universitetsgrad i statskundskab og bliver til sommer færdig som journalist fra den prestigefyldte, journalisthøjskole CELSA. Bor til leje i et 1700-tals hus midt i Marais og deltager aktivt i kvarterets liv. Her hendes tips.

Du er for nylig flyttet til Marais efter at være vokset op i de mere borgerlige og chikke 17. og 8. arrondissementer. Hvad har slået dig mest ved dit nye kvarter?

At der er et virkelig lokalt liv hér. Vi kender hinanden, hilser på hinanden og holder øje med, at de gamle i huset står op hver morgen. Og så er jeg aldrig bange for at gå hjem om natten. Der er altid folk på gaden i modsætning til de store brede boulevarder i mit gamle kvarter, som lå øde hen. Marais sover aldrig helt.

Hvor drikker du din kaffe?

Jeg går rigtig tit på l’Etincelle i rue de Rivoli. En klassisk parisisk café. Så mødes jeg med mine veninder eller sidder helt alene og kigger på folk, mens jeg læser min avis. Jeg læser bunker af aviser hver dag.

Hvor inviterer du din kæreste på romantisk middag?

Som regel går vi bare på Le Pieton i rue de Lombard. Det er en tapasbar, rendyrket spansk, selv tjenerne. Her er er altid god stemning, musikken er høj og nogle gange begynder folk spontant at danse.

Hvis det skal være rigtig romantisk, så foreslår jeg Les Gars en Cuisine i rue Vieille du Temple, som nogle fyre har startet sammen. Det er en moderne restaurant med et opfindsomt menukort og en glad atmosfære.

Hvor går du hen på en solskinsdag?

Nogle gange på Place des Vosges, hvor mine veninder picnicer midt på pladsen. Ellers bare ned på trappen foran kirken i rue Blancs-Manteaux, som ligger lige ved siden af min lejlighed. Her sidder masser af mennesker og slikker sol eller arbejder på deres bærbare. Jeg ved ikke, hvor det kommer fra, men der er wifi på kirketrappen.

En god bar?

Le Yono i rue Vieille du Temple. Den ligger inde i en port og ser ikke ud af noget som helst. Men den er ret hip og altid fyldt. I det hele taget er der mange gode barer i Marais. Som pige skal man bare holde sig fra de udprægede bøssesteder. Nogle af dem serverer ikke for kvinder.

Hvad ville du savne, hvis du en dag skulle forlade Paris?

Alt. Jeg har været forkælet og rejst rigtig meget, men jeg har aldrig været et sted, som i den grad gik ind under huden på mig. Jeg tror måske man skal være født i Paris for at elske den så meget.

Skriv et svar

