Brød og kærlighed – under skelettet

Jatte 4

Jeg har været der rigtig mange gange. Sommer og vinter. Til frokost eller middag. Til søndagsbrunch. Med venner. Eller bare os to. Dengang vi endnu kun datede. Senere med ét barn, med to børn, med tre børn. Og med hele familien fra Danmark. Med Michaels studiekammerat fra Nepal, med en japansk forretningsforbindelse, med en svensk journalist, og selvfølgelig masser af gange med min svigerinde Elisabeth, uden hvem Paris ville være langt kedeligere.

dino jatte

Café de la Jatte er simpelthen mit sted. En gammel ridehal med et enormt dinosaur-skelet – i naturlig størrelse – hængende i loftet. Hvide duge, luft, palmer og, om sommeren, en helt suveræn terrasse-servering. Jeg har prøvet stor set alle varianter af spisekortet, og lade det være sagt med det samme: Jeg er aldrig blevet skuffet. Er man til foie gras, så snup en hjemmelavet ande-én fra Landes med ristede figner og valnøddebrød. Eller min absolut foretrukne forret: Krabbe, avocado, rejer og grapefrugt til 20 euros. Som hovedret vil en barsfilet med koriander eller en landkylling med ingefærsauce, gulerødder og kikærter være et godt bud. Fra min mand, der er fuldstændig dessertgal, skal jeg huske at anbefale Valrhona chokoladekagen med vanilleis. Café de la Jatte ligger på øen Ile de la Jatte i Seinen. Et par kilometer nord for Triumfbuen og med adresse i Frankrigs dyreste kommune, Neuilly sur Seine. Som turist kommer man allernemmest dertil med en taxa, men ellers tag metroen og gå det sidste stykke derhen. Og I behøver ikke undre jer, hvis I møder skuespilleren Jean Reno eller præsident Sarkozy. For de har begge Cafe de la Jatte som stamsted.

Restauranten har slagordet ’Brød, kærlighed og fantasi’.

Fra bogen PARIS – mon amour!

Restaurant Café de la Jatte, 60, boulevard Vital Bouhot, 92200 Neuilly sur Seine. Metro: Pont de Levallois-Bécon eller Pont de Neuilly

Skriv et svar

