Bourgogne og grisefødder i vinbaren

Jeg var i det 1. arrondissement på freelanceopgave forleden, og igen faldt det mig ind, hvor kedeligt kvarteret egentlig er. Det lyder måske nok lidt hovent, for 1. arrondissement er jo selve hjertet af Paris, og selvfølgelig er der masser af lækre butikker i rue Saint-Honoré, hvor man kan brænde en hel masse penge af på kort tid. Men der er ikke meget lokalliv. Af den simple grund, at 1. arrondissement – ligesom det 8. – er et udpræget forretningsområde. 

Halvdelen af alle Paris’ advokater, konsulenthuse og finansinstitutter har adresse inden for en radius af én kilometer. Til gengæld bor der ikke mange almindelige mennesker. Hvilket betyder, at der er masser af leben og velklædte forretningsmænd om dagen og ret stille og livløst om aftenen. 

P1010201Men selvfølgelig er der stadig små hyggelige lommer. Som nu vinbaren Le Rubis. Den opdagede jeg for et par år siden, og lige siden har den været et af mine faste vandhuller. Så selvfølgelig styrede jeg  lige derhen, da jeg forleden var færdig med min reportage.

Le Rubis blev åbnet i 1934, og siden er der ikke blevet lavet ret meget om. Ejeren, Albert Prat, har ganske vist kun haft stedet i 27 år, men han er af den formening, at alting var bedre i gamle dage. Så mens resten af kvarteret omkring rue Saint Honoré er fyldt med overstylede designer-barer, så er Rubis intakt som i 50’erne, hvor den sidst fik en overhaling.P1010204

Her er halve gardiner til gaden, en slidt zink, formicaborde og røde læderstole. Et godt glas Brouilly koster 1,70 euros, et glas Sancerre 1,50 euros og en lille kir på syv centiliter 1,60.

På førstesalen er der servering, og dagens ret er den samme fra ugedag til ugedag: Varme pølser om mandagen, kalvehoved om tirsdagen, linser med flæsk om onsdagen. Lyonnayse pølser og linser le rubis flickrTorsdag serveres enten farserede grisefødder eller andouillette. Det sidste er en indmadspølse og – lad det være sagt med det samme – uspiselig for alle end franskmænd. Fredag står den på skank.

Men clou’et på Le Rubis er og bliver fyraftenvinen. Når forretningerne lukker, og pariserne stimler sammen ved vintønderne ude på fortovet. Gerne med husets rillette-sylte som akkompagnement til Beaujolais’en. P1010202Den nåede jeg desværre ikke forleden. Jeg tog bare en hurtig espresso i baren. Men stemningen var stadig god, og de to kogekoner bag ved disken stadig lige effektive.

Le Rubis, 10, rue du Marché- Saint-Honoré, 1. arr. Tel. 01 42 61 03 34. Ǻben mandag til fredag fra 7 til 22, lørdag fra 9 til 15.30. Metro: Tuileries eller Pyramides

Skriv et svar

