Min parisiske frisør

Retour!

Efter en ferie, som blev strakt til det yderste – tre uger på Ile de Ré og en uge i Bretagne – er jeg nu tilbage på pinden – og bloggen. I er rigtig mange, som har brugt bloggen imens, og det jeg meget opmuntret over. Jeg håber, I har fundet hvad I skulle bruge udi restauranter, hoteller og pariserduft.

Copie de P1010026 

Som min allerførste gerning gik jeg igår til frisør. I 31 dage har jeg ikke lavet andet end at sole, bade og fange rejer med et firkantet net, så  mit hår lignede en hessianpude, der var gået hul på.

Altså måtte jeg smide strandskoene langt ind under sengen og afsted til frisør, hvis jeg bare nogenlunde skulle kunne kalde mig redaktør af en Pariserblog. Du tænker formentlig, at det er nemt at gå til frisør i en by som Paris, hvor det vrimler med chikke saloner. Men helt så nemt er det faktisk ikke. For franske frisører er dygtige til at sætte hår, og rigtig mange parisiske kvinder går stadig til frisør en gang om ugen og får sat fritzen. Men generelt er frisørerne ikke specielt dygtige til at klippe håret. I hvert fald ikke sådan noget fint, skandinavisk hår som mit.

Derfor er jeg mere end én gang kommet ud fra en parisisk frisør og har lignet en touperet hund, hvorefter hele opsætningen er faldet sammen ved første hårvask og har forvandlet sig til nogle tjavsede, ulige længder.

Sporten er altså, som dansker, at finde netop den frisør, der kan klippe håret, så man efterfølgende selv kan sætte det. Også selv om man ikke har sort Cleopatra-manke og ikke abonnerer på hårlak.

I flere år gik jeg hos en frisør på boulevard Malesherbes – og var glad. For hun var god. Men i alle årene kæmpede vi tappert om længden, for hun ville gøre mig langhåret, og jeg ville være korthåret.

P1010002Så en dag kom jeg fuldstændigt tilfældigt forbi en salon i en lille sidegade ved togstationen Gare Saint-Lazare.  Her stod to chikke unge kvinder med lange ben og korte shorts, en saks og en cigaret, og jeg fik den uundgåelige tanke, at når de selv var så godt klippet, kunne de måske også klippe andre godt.

Siden er Allure blevet min salon. Her er sorte tapeter, sorte prismekroner, en orange drejeskivetelefon fra 70’erne og to guldfisk, som svømmer rundt i noget psykedelisk lyserødt vand.

P1010022I lang tid var det Shanna, som klippede mig, indtil hun brækkede armen og jeg  kom i hænderne på ejeren selv, Marc, som er totalt blonderet, går i stramme jeans og hvide t-shirts. Som er vildt sød, og som åbent indrømmer, at han fagligt ville dø, hvis kunderne altid var så naturlige som mig. ‘Det er okay en gang imellem, med sådan nogle kunder som Dem,’ sagde han forleden, ‘men hvis det altid var sådan, ville jeg tørre væk. Jeg elsker alt, hvad der er kunstigt, og storslået og elegant,’ sagde han og himlede over min stil, som min mand bittersødt kalder ‘Frederiksberg-flippet’.

P1010004Men altså, jeg kom glad – og meget korthåret – ud af salonen. Og hvis nogle af jer skal til frisør i Paris, så er Marc et godt bud. Hans kollega Anaïs er genial til lyse striber. Og til at rette op på en måneds saltvand og rejefiskeri med ungerne.

Allure, 41, rue Pasquier, 75008 Paris, telefon 01 42 93 14 05, lukket om mandagen, metro: Saint-Lazare

3 responses to “Min parisiske frisør

  1. Lene Høy Gram

    Hej Louise,
    Jeg er en stor fan af din blog og af Paris ikke mindst. Har selv boet der og SKAL tilbage en gang imellem for ikke at miste fornemmelsen for byen og udforske nye ukendte steder. Kommer fire dage til byen i næste uge og vil gerne finde en frisør, der kan klippe mine lokker og peppe dem op med lidt striber. Og hvor skal jeg gå hen?? Kan du stadig anbefale din frisør, Allure, som du skrev om i 2009? Der kan jo være sket meget siden da. Jeg vil modsat dig gerne beholde min længde, men har naturkrøl…. og det kræver sin frisør. Jeg ville blive glad for et godt bud. På forhånd Tusind tak. Lene

    • Kære Lene, Du har helt ret, der er sket meget siden 2009, og jeg har ikke været hos Allure længe. Efter jeg fik tvillinger valgte jeg at finde en frisør tættere på hvor jeg bor, og da det er uden for byen, er det ikke interessant for dig. Der er jo masser af gode frisører i Paris, men du skal være opmærksom på, at mange af dem stadig er vilde med rundbørste og hårlak, så lman nemt kommer til at se meget ‘friseret’ ud. I Neuilly, en velhavende forstad (lidt som Frederiksberg) er der en dansk frisør, Svend Foldager, som er et livsstykke og en rigtig dygtig frisør. Han har været i Paris i mindst 25 år og er mere parisisk end pariserne. Men man kan ikke bestille tid hos ham, kun komme og håbe, at han er der… og har tid. Hvis jeg husker rigtigt klipper han kun selv torsdag, fredag og lørdag. Hans salon ligger 103 avenue Achille Peretti, i Neuilly sur Seine. Tel 01 46 24 97 42, du kan jo altid prøve at ringe. KH Louise

  2. Hej Louise, hvor er jeg glad for at kunne finde et indlæg som dette på din blog! I en by som Paris er der jo nærmest flere frisører end hvad godt er!
    Jeg har siden slutningen af august boet i Paris, hvor jeg er au pair hos en fransk familie.
    Inden jeg kom herned havde jeg sørget for at få en god klipning, så jeg kunne udskyde min søgning efter en ny frisør, i Paris, bare en smule. Engang i efteråret havde jeg børnene med til frisøren, for at de kunne blive klippet. Salonen var en ud af de mange Franck Provost, som ligger over alt i Paris, og eftersom at der var fin betjening, rimelige priser og at børnene så nydelige ud bagefter, tænkte jeg ved mig selv at det måske var værd at prøve. Jeg tog chancen og blev klippet derinde engang i oktober, og resultat var okay – jeg vidste på forhånd at det ikke ville blive nær så godt, som hvis min frisør i Danmark havde klippet mig, men til en pris på omkring 32€, så var jeg godt tilfreds. Med en sølle au pair-løn kan man ikke lade være med at blive fristet af, at der er – 20% så længe man er under 20!
    I slutningen af december gik jeg hen til samme salon, men det skulle jeg aldrig have gjort. Efter besøget følte jeg mig virkelig forrådt. De tyndede gevaldigt ud i mit hår, slicede på livet løs og gjorde stort set alt andet end hvad jeg havde bedt om, selvom jeg endda havde taget mine forholdsregler og taget billeder med, så der ikke kunne være nogen tvivl om, hvad det var jeg ønskede.
    Efter den noget kedelige oplevelse, har jeg nu i flere måneder gået og samlet mod til at gå til frisøren, for at mit korte hår igen kan komme til at ligne noget, som man kan kalde en frisure.
    Så for at gøre en lang historie kort, så vil jeg høre dig ad, om du kender til priserne for en alm. klipning hos Svend Foldager? Selvom det er vigtigt med en god klipning, så skal det nødigt ruinere mig fuldstændig🙂
    Mvh. Cecilie

Skriv et svar

