Kvarteret omkring Eiffeltårnet

Eiffel af Henri Garat

De fleste turister tager en tur i Eiffeltårnet. Måske spiser de også en is, mens de venter på at komme op med elevatoren. Og eventuelt snupper de en steak haché med fritter i et eller andet tilfældigt brasseri, når de kommer ud igen. Men ellers haster de fleste hurtigt videre til andre dele af Paris. Som om der ikke var mere at se i kvarteret omkring Eiffeltårnet.

 Jeg indrømmer, at jeg selv var ret længe om at opdage charmen. For det 7. arrondissement er en snyder. På overfladen ser det hele så pænt og velfriseret ud. Masser af ministerier og store ejendomme, fyldt med elegante lejligheder og pæne fruer, der lufter hund. Ikke nødvendigvis lige dét, man kommer til Paris efter.

119-09_4DImageDoc

I årevis kom jeg der faktisk kun, hvis jeg skulle på  Musée d’Orsay og se på impressionistisk kunst. Eller da jeg var dagbladsjournalist og nødvendigvis en gang imellem måtte runde Parlamentet for et interview.

Men ellers holdt jeg mig væk. Indtil jeg pludselig blev opmærksom på en sjov lille tesalon, en fantastisk bistro med havtudsefilet og en masse dejlige småbutikker. Langsomt forstod jeg charmen, akkurat som man pludselig kan forelske sig i en kollega, man i årevis har betragtet som en træmand.

rue cler fli

Det 7.arrondissement er hverken højtråbende eller outreret trendy, men det har sin egen appeal, og i dag kommer jeg der gladeligt – og tit.

rue cler 2

Bare markedet i rue Cler lørdag morgen er en sanselig oplevelse, når de parisiske husmødre handler ind til ugen og tålmodigt står i kø hos slagteren og fiskemanden. Eller en tur rundt til antikvitetshandlerne omkring rue de Lille, hvor du kan købe alt fra kinesiske vaser til Meissenporcelæn, persiske tæpper, mahognikister, skakspil og kirkestager. Men, symptomatisk for kvarteret, kun ædle varer og ingen marskandiserfund.

Stemningsbillede fra Champ de Mars Foto Louise Sandager

Det 7. arrondissement er Paris’ rigeste kvarter og ligner ved første øjekast en ghetto for politikere og diplomater, men der er også et mere folkeligt underlag og masser af meget lokal pariserstemning. Især i gaderne omkring rue Saint-Dominique, hvor bageren af uransaglige grunde sælger mørkt rugbrød. Paris’ bedste i øvrigt.

David Lefranc 2

Eller på gode sommerdage, når der er sort af mennesker, som picnic’er på Champ-de-Mars med en blegnet bomuldsdug og en guitar. Så er der spontan peace-and-love stemning, og frit slag for alle, der har lyst til at flade ud med et brød og en Camembert, slå kraftspring, spille boule eller se solen gå ned.

Kulturelt er der perler i det 7. arrondissement: Rodin-museet med de vidunderlige skulpturer og den skønne have, Branly-museet med urkunsten og den lige så skønne, men hypermoderne, græshave, og så selvfølgelig min yndlings-tesalon, Les Deux Abeilles, i 189, rue de l’Université. Med blomstrede stoftapeter og mønstret porcelæn. Ret tante-agtig, hvis ikke det var for de mange slagfærdige damer, den hjemmelavede pickles, der kan købes take away, og så, naturligvis, verdens måske bedste hindbærcrumble.

På sin vis et koncentrat af kvarteret: Så ærke-borgerligt udenpå og så fuld af liv indeni.

One response to “Kvarteret omkring Eiffeltårnet

  1. Kunne du give et navn, måske endda en adresse, på bageren med rugbrød? Efter 6 uger i paris er jeg mere end desperat efter noget der bare minder om føtex-bager rugbrød…🙂

Skriv et svar

