Min nye Pariserguide

P1010004Så er den der! Kulminationen på tre måneders vildt, sindsygt, presset, og totalt stimulerende arbejde.

MIN BY Paris hedder den, og fra i dag kan den købes i alle Dansk Supermarkeds butikker, det vil sige i Netto, Bilka, Føtex og A-Z. Prisen er 59 kroner, og jeg lover, at du får rigtig meget for pengene.

Ideen blev til sidste sommer. Jeg var lige startet som redaktør på rejsesiden momondo, da mine to chefer fik den idé, at de udover at styre verdens for tiden måske bedste flysøgemaskine nu også ville udgive rejsebøger.

De er begge vildt dynamiske, grænsende til det hyperaktive, og nogle gange får de tolv ideer i minuttet.  Men denne her idé hang ved: De ville udgive bøger, og vupti! havde de lavet en samarbejdsaftale med Dansk Supermarked om distributionen af seks nye storbyguides.

Jeg fik opgaven at udvikle konceptet, og ret vupti!, egentlig,  fik jeg ideen at kombinere det kendte med det ukendte. At lade hvert kapitel bære af et pejlemærke, som vi alle kender: Eiffeltårnet, Peterskirken, Big Ben og den slags, men så i øvrigt ellers – inde i kapitlerne – skrive om alle de andre steder, rundt om attraktionerne, som folk IKKE kender.

Over efteråret fandt vi skrivere og fotografer til alle seks titler, og jeg er stadig ret stolt over, at det lykkedes at finde så fantastisk kompetente folk til så stor en opgave på så kort tid. Alle sammen folk, som bor i byerne og kender hemmelighederne og kringelkrogene. Alle sammen professionelle, som er vant til at skrive, men som her fik til opgave at være væsentlig mere personlige end de plejer.

For det er nemlig ideen med MIN BY-guiderne: At læseren får insiderens tips til den gode bistro nede om hjørnet, det sjove kvarter, den ukendte bar. Og så mindre, for ikke at sige meget, meget mindre, om historie, årstal og omnibusinformationer. Den slags gad vi ikke. Vores guides skulle bæres af  kærlighed til byen og fortælles af folk, som lever, bor og arbejder i den.

En redaktør blev hyret  til at styre processen, og selv fik jeg knap tre måneder til at skrive MIN BY PARIS. Det er meget lidt, skulle jeg hilse at sige, faktisk halv tid af, hvad jeg brugte på min første bog, Paris Mon Amour! Men det var også vildt stimulerende; en intens proces, hvor min familie levede af pasta og dåsebønner, mens jeg fes rundt i Paris og opdagede nye, mærkelige cafeer.

Jeg er ret glad for resultatet. Synes, vi har fået lavet seks bøger, som er helt anderledes, end hvad der ellers findes på rejsebogsmarkedet. Og som frem for alt viser dig et andet billede af Paris, New York, Berlin, Prag, London og Rom. Så køb den, prøv den, rejs med den –  og skriv gerne tilbage og sig mig, hvad du synes.

2 responses to “Min nye Pariserguide

  1. Jeg vil helt sikkert købe bogen, til når jeg skal til Paris.

  2. Hej igen

    vel hjemme efter årets første tur til paris, med din første bog i bagagen. Er jeg igen ved at gøre klar til den næste tur i september. Uhh jeg glæder mig og måsk er der ikke lige så varmt som der var mellem den 21 og 25 maj. Fo r jeg var godt nok ved at smelte. Nå men i det øjeblik jeg møder din nye bog, ryger den i kurven. glæder mig noget så vildt.

    Det var vist bare det.
    heidi

Skriv et svar

