Livet i rue de Levis

copie-de-p1010003

Din yndlingsgade,?’ spørger folk og regner vist med, at jeg siger boulevard Saint-Germain eller noget andet chikt. Men faktisk kan jeg allerbedst lide de dér lokale handelsgader langt fra alfarvej og overforbruget. Dér, hvor de parisiske husmødre handler ind om formiddagen. Hvor man stadig kan købe sikkerhedsnåle i løs vægt, og hvor slagteren kender ens favoritudskæring. (På oksestegen, forståes)

copie-de-p1010019

Sådan er det i rue de Levis i det 17. arrondissement. En smal gågade bag boulevard Malesherbes og lige i nærheden af min søde svigerinde Elisabeth. Hun er direktør i Helena Rubinstein og har generelt nogle andre (læs dyrere) indkøbsvaner end mig, som – indrømmet – mest er til marskandisere og genbrug.  Men hun har også et sikkert øje for det enkle og oprigtige, og det var hende, som første gang trak mig hen i rue de Levis for 12 år siden for at købe en andesteg til jul. Lige siden har det været en af mine hemmelige fornøjelser at gå på indkøb i gaden.

copie-de-p1010005

Her er fyldt med grønthandlere, som står ude på gaden og frister med kæmpejordbær, abrikoser, artiskokker og slikasparges. Her er kaffehandleren, olivenhandleren Oliviers & Co. i nr. 8, honninghandleren med alle de flydende lækkerier og slagteren, selvfølgelig.

copie-de-p1010014

I nr. 36 ligger den italienske traiteur, som har to små borde ude på gaden, en køledisk med italienske specialiteter og kurve fyldt med vin og pasta.

copie-de-p1010009

Så er der tehandlen, osteforretningen og i nr. 39 ligger Mercerie Levis, en stofbutik, hvor du kan købe alt i lynlåse, knapper, frynser og kraftigt stribet bomuld.

copie-de-p1010025

Forleden var jeg derinde for at kigge efter børnesko af den gamle franske slags til mine piger. Men jeg endte selvfølgelig op med i stedet at drikke kaffe på terrassen hos Café Le Sauret på hjørnet af rue de Levis og rue Legendre. Her sad jeg i solen og nød den ustressede, provinsielle stemning, som stadig findes i særlige lommer i Paris. Rue de Levis er allerdejligst på stykket mellem supermarkedet Monoprix og rue Legendre.

Skriv et svar

