Det lille hotel i passagen

copie-de-p1010101

Det var i går. Jeg var dukket ind i Passage Jouffroy for at rode lidt i bogkasserne hos antikvaren og købe et par dukkehusmåbler til min datter i Pain d’Epices. En specialbutik, hvor de har ALT  – og jeg mener virkelig alt – i miniature til dukkehuse:  vaskemaskiner, bidet’er, stumtjenere, sengeforlæggere i zebraskind og klunkemøbler i håndskåret træ. Altsammen i 2 x 2 centimeter. Dybt fascinerende.

copie-2-de-p1010117

Så kom jeg for Gud ved hvilken gang forbi den lille facade til Hotel Chopin. Men denne her gang gjorde jeg noget, jeg ikke har gjort før. Jeg gik derind.  Og fandt et dukkehushotel – i naturlig størrelse. Det mest cute, cosy, lille tostjernede hotel jeg har set i lang tid. Ikke god smag i gængs, coffeetable-book- forstand, men vildt hyggeligt.

copie-2-de-p1010127

Her sad receptionsdamen med et dejligt smil i noget, der lignede en dagligstue. Mellem en Chesterfieldsofa i grønt læder, et opretstående klaver, kamin og nogle ret skønne akvareller, som viste sig at være malet af ejerens bedstemor i 1903, da hun var professor på kunstakademiet.

copie-2-de-p1010121

‘Ved I, at I er på Condé Nast Traveller’s liste over de 20 dejligste hoteller i Paris,?’ spurgte jeg, for det havde jeg lige set dagen forinden, og det er jo altid en meget god start på en dialog. Det vidste receptionsdamen ikke, men hun blev glad og ringede straks til ejeren, som var på sit andet hotel og bad ham komme med det samme. Helst i dine leopardprikkede strings, sagde hun. Ja, det sagde hun virkelig, og jeg ventede mig alt andet end den lille, kultiverede mand, som fem minutter senere dukkede op på trappen.

copie-2-de-p1010133

Monsieur Bidal, som har haft hotellet i 16 år, og som glad viste mig op og ned ad kringlede gange og rundt på store og små værelser. Nogle med udsigt over tagene og til bagsiden af rådhuset i det 9. arrondissement. Sjældent er jeg blevet taget så varmt imod på et hotel. Og endda på et hotel, som er fuldt booket det meste af tiden, og som derfor ikke behøver den store PR.

copie-2-de-p1010125

Chopin har været hotel lige siden 1846, og selvom det er relativt ydmygt, så er beliggenheden alene nok til at booke. Midt inde under glastaget i selve Passage Jouffroy; det findes ikke magen til. Det dyreste dobbeltværelse koster 106 euros og det billigste enkeltværelse 76.

Hotel Chopin, 46 passage Jouffroy, 9. arrondissement, Tel. 0033 (1) 47 70 58 10, Metro: Richelieu Drouot eller Grands Boulevards

Skriv et svar

