Tilbage til Canal Saint-Martin

amelie-dupont-63
Det her er min kæphest, og alle, der kender mig bare en smule, vil sige ‘åh, nej, skal vi nu høre om den kanal igen’? Men selvfølgelig kan jeg ikke åbne min egen pariserblog uden at skrive om Canal Saint-Martin.
copie-2-de-121-20-canal-saint-martin-foto-amelie-dupont2

Det var her, jeg flyttede ind, da jeg først kom til byen i 1997. Dengang var jeg overbevist, om at jeg ville bo i Marais-kvarteret og ingen andre steder. Men ejendomsmægleren insisterede på, at jeg absolut skulle med over til kanalen i det 10. arrondissement, hvor hun havde en fantastisk lejlighed til leje. Jeg var solgt på stedet.

angelique-clement-photo

Dengang var det stadig et arbejderkvarter, et af de billigste i Paris, og jeg fik  en stor gammel lejlighed på kajen med sekskantet soveværelse, stuk, kaminer og egetræsparket for en uhyre rimelig husleje. Kanalen lå lige neden for mine vinduer, og der var altid et leben på kajen. Lystfiskere, der medede i det slørede kanalvand, unge studerende, som læste til eksamen under platantræerne og ikke sjældent en gruppe rastaer, som øvede bongotrommer på den buede bro ud for mine stuevinduer.

amelie-dupont-2

Jeg boede der i fire år, og for mig vil stykket mellem rue Beaurepaire og rue des Récollets altid være selve essensen af Paris. Også selvom kvarteret blev totalt forvandlet på de forholdsvis få år. For selvfølgelig var jeg – og ejendomsmægleren – ikke de eneste, der havde opdaget  charmen ved Canal Saint-Martin, og snart rykkede en masse unge kunstnere, reklamefolk og kreative IT-hjerner ind og ombyggede de tidligere værksteder og småindustrier i baggårdene til smarte New Yorkerlofter. Der, hvor der tidligere var skumle udskænkninger med ståtoilet i baglokalet og cigaretskod på gulvet, blev der pludselig indrettet trendy cafeer, og en cementhandel blev opkøbt og omdannet til et anarkistisk spisested med egen koncertsal.

amelie-dupont3

Canal Saint-Martin er i dag totalt ‘bobo-land’, det franske udtryk for kvarterer, der er blevet invaderet af de såkaldte boheme-bourgois. Overskudsagtige, lidt venstreorienterede kunstnertyper med råd til at  betale en høj husleje, men brug for at se ud som om, de ikke har råd til et strygejern.

hotel-du-nord-exterieur3

Jeg begræder det ikke; for kvarteret er kun blevet sjovere. Hotel du Nord, som i årtier havde levet et hensygnende liv, bliv pludselig frisket op og er idag en af de livligste restauranter i området.

copie-de-chez-prune-foto-louise-sandager

Den dødssyge kaffebar for morgensure taxachauffører på hjørnet over for blev ret hurtigt til Café Prune, en skæg og uformel servering, hvor jeg de sidste tre år drak min sorte kaffe hver eneste morgen, mens jeg læste mine franske aviser, og hvor jeg stadig slår mig ned, hver eneste gang, jeg runder kvarteret.

amelie-dupont1
En røvsyg facade længere oppe ad kajen blev malet skriggrøn og det bæredygtige og funky tøjmærke, Antoine & Lili, med de blomstrede kjoler og træsko, rykkede ind. For slet ikke at tale om den nye vinbar Le Verre Volé – det stjålne glas – i 67, rue de Lancry, som med sine fire små borde og enorme udvalg i vine, er en af de sjoveste i byen.

Faktisk er hele kvarteret blevet peppet vældigt op. Fx er der flere gode butikker med vintagekjoler, nye boghandlere med et bredt udvalg af arkitektur-bøger og små sjove Cambodia-køkkener, som aldrig ville have overlevet for 15 år siden, men som nu er stuvende fulde af lokale hver eneste aften.

amelie-dupont-3

Men flodbådene, der kommer med sand og sten til Paris, sejler stadig troligt op og ned ad kanalen. Og det er stadig en begivenhed hver eneste gang, en båd skal hejses gennem sluserne. (Og til alle jer, der kender historien, så er min concierge, portugisiske Madame Cristina, der endnu og våger stadig nysgerrigt over hver eneste bevægelse i opgangen. Og min nabo, François, filminstruktøren med elskerinden, er der også endnu. Men ikke længere med den samme elskerinde.)

Flere af billederne her er taget af Amélie Dupont og Angélique Clément fra Paris Tourist Office

One response to “Tilbage til Canal Saint-Martin

  1. Kan genkende kanalen fra Amelie fra Montmartre, flot sted!

Skriv et svar

