En glad aften i bistroen

fore299aa4rs-21

Jeg måtte bare ud forleden! For inden for den sidste uge er foråret kommet buldrende til Paris. Kastanjetræerne er sprunget ud, og selv gamle rynkede pétanque-spillere har fundet shortsene frem. Så jeg ringede til min gode veninde Birgitte og lokkede hende væk fra klaveret. Hun er operasangerinde, og man skal være heldig, hvis man kan tiltvinge sig plads i hendes kalender. Mellem sangundervisning, hendes renæssance-trio og den stemmetræning, som hun giver til overspændte erhvervsfolk.

1079821305_012da3cc7d

Men Bistrot des Dames ligger kun et par gader fra hendes byhus i det 17. arrondissement, så hun kom drønende. Jeg havde fundet stedet et par uger forinden, da jeg skulle skrive om hotellet i baghuset. Bistroen var så spontant hyggelig, at jeg på stedet besluttede, at det skulle blive min næste landvinding.

copie-de-p10100551

Restauranten, som har en fin og meget velassorteret bar med verdens sødeste bartender, ligger squeezet inde i den smalle rue de Dames, hvor jeg måtte vente fem minutter på en parkeringsplads, fordi en lille mand i en hvid Renault havde samlet to basket-høje brasilianske transvestitter op i fodgængerovergangen, som han nu forhandlede pris med. I mens holdt jeg stoisk og blokerede den ensrettede gade, mens bilerne stimlede sammen bag mig. Men ikke én dyttede. Det var som om, forårsstemningen gjorde os alle kåde og tålmodige. Alle parisere forstår, at når man har fået kik på en god parkereringsplads, så skal man holde fast i den.  Og selv kunden i den hvide bil fik foræret lidt forhandlingstid.

copie-de-p1010065

Birgitte og jeg fik bordet midt i restauranten. Det bedste. Dér, hvor man kan se alle de andre. Studerer deres ansigter, de forelskede, de fortvivlede, og dem, som bare glæder sig til ordentlig gang syltet lammebov.

fra-flickr-5

Bistrot des Dames har en af de dejligste udendørsserveringer i kvarteret. En godt gemt gårdhave, hvor man sidder i en forvirret frodighed af bambus, kaktus, palmer og slyngplanter. Men langt fra trafiklarmen og det energi-sugende kaos på Place de Clichy.

1080674088_f17dbba519

Vi blev indenfor, Birgitte og jeg, for før artiskokkerne og tortilla’en med Serrano skinken var serveret, var det alligevel blevet halvkøligt og vi rånød varmen i den lille restaurant, hvor man ikke kan bestille bord, men bare må komme tidligt nok til at score sig en plads mellem de tapetserede vægge, gamle billeder og skilte, den søde bartender og et grisehovede, som troner som pynt oppe under loftet.

copie-de-p1010067

Vi sad der lige til lukketid. Havde så meget vi skulle opdateres på. Mand og børn og indspilninger. Birgitte havde lige givet koncert i Eglise Saint-Pierre på Montmartre ugen før, og det var gået forrygende, så vi fejrede også med husets Bourgogne.

555704497_f360b5810a

Hvis I er til bistrostemning, så skynd jer derhen. Og om sommeren: Prøv at tiltuske jer en plads i gårdhaven. Det fåes ikke meget mere romantisk i Paris.

Bistrot des Dames, 18, rue des Dames, 17. arr. Tel. +33 (0)1 45 22 13 42, åben alle dage fra 13 til 02, terrassen åben fra april til oktober, Metro: Place de Clichy

Skriv et svar

