Fru Flammarions hotel i Paris

Jeg kom springende ind ad døren hos Peter Thulstrup i hans restaurant La Petite Sirene.  Den ligger i rue de Notre-Dame de Lorette, og jeg stikker altid hovedet ind, når jeg i nærheden, for jeg er en stor fan af både Peter og hans restaurant. Denne her dag skulle jeg vise ham nogle billeder til en bog.

copie-de-la-petite-sirene-9

Det var midt i frokosten, og restauranten var som sædvanlig stuvende fuld af parisere, som smovsede i marinerede sild og kylling i asparges. Peter cirkulerede i sit ulasteligt hvide kokkeantræk og sørgede – igen som sædvanligt – for at alle havde det godt. (Den mands stresstærskel er på en eller anden måde omvendt proportional med antallet af gæster. Jo flere spisende, jo mere cool ser han ud).

Så var det, han præsenterede mig for en dame, som sad alene ved vinduesbordet og indtog sin frokost. Indtog, skriver jeg, for damen var så uhørt fuld af klasse, at ‘spise’ bliver for fladt.  

copie-de-img_5271-r

Nadine Flammarion, sagde han, og jeg var med det samme med. Ved et fuldstændigt ærke-tilfælde havde jeg netop ugen forinden besøgt damens hotel, der ligger i en lille, buet sidegade, rue Laferrière. Ja, faktisk havde jeg også skrevet om det, og skamrost den sommerhusstemning, som jeg aldrig nogensinde er stødt på andre steder i byen.

Nadine Flammarion har et et efternavn, der får en hver franskmand til at studse. For Flammarion er et af Frankrigs kendteste forlag, så det svarer nogenlunde til at hedde Gyldendal i Danmark. Nadine er tilmed gift med forlæggeren, så jeg går ud fra, at hun slet ikke behøver at være hotelmutter.

copie-2-de-img_5354-r

Men det er lige præcis, det hun er. En engageret, passioneret, begejstret og meget beskeden hoteldirektør, som sammen med sine døtre har skabt Hôtel Arvor Saint-Georges med glade farver, lyse plankegulve og en blomstrende gårdhave, hvor man kan spise morgenmad sammen med en gammeldags damecykel.

copie-de-img_5350-r

Før jeg vidste af det, var jeg fulgt med tilbage til hotellet og sad i Madames lille kontor og konverserede, mens hun printede ud og viste billeder af hotellet fra før forvandlingen. ‘Jeg kan bare overhovedet ikke snuppe de dér hoteller, hvor man hyrer en chik indretningsarkitekt og lader ham designe det hele. Det bliver sådan en glat, tilkøbt, charme,’ sagde Madame Flammarion, og jeg var tilbøjelig til at give hende ret. For jeg har set mange dejlige hoteller i Paris, men også mange, som er lige en tand for iscenesatte. 

copie-de-img_5295-r

På Hôtel Arvor Saint-Georges er der åben bar, hvor man dagen lang kan hente sig et glas Chablis og en hjemmelavet kage. Og på hver repos et bibliotek med gode franske bøger.  Som et moderne pensionat på Skagen eller et badehotel i Tisvilde. Men midt inde i Paris.

hotel-arvor-049

Selvfølgelig glemte jeg fuldstændig at tage et billede af fruen, og måske ville hun heller ikke have brudt sig om det. Men hotellet, det ser I her. Og jeg lover, det er lige så hyggeligt, som det ser ud.

Hôtel Arvor Saint-Georges, 8, rue Laferrière, 9. arr.  Priser fra 132 for et dobbeltværelse. Fra værelse 503 er der udsigt til Eiffeltærnet.  Metro: Saint-Georges

 

One response to “Fru Flammarions hotel i Paris

  1. Jeg boede her over en weekend og det er virkelig et dejligt sted. Fuldstændigt fredeligt på en sidegade væk fra trafikken. Afslappede cafeer, små designerbutikker og lækre specialbutikker lige rundt om hjørnet. Lækkert stort værelse og badeværelse (i et superiour room). Smukke farver og en bogreol af en anden verden (på fransk og fra Flammarion, naturligvis). Utroligt venligt personale og hyggelig stemning. Jeg kommer tilbage!

Skriv et svar

