Byens bedste baguette

baguette-fra-parisinfo2

Hvis det er rigtigt, at man bliver, hvad man spiser, så burde jeg gå rundt og ligne et baguette ‘tradi’, den dér gammeldags slags, kompakt og sej med mel ovenpå. For jeg elsker baguette, og hvis jeg i gennemsnit har spist 25 centimeter om dagen, siden jeg kom til Paris – hvilket er helt realistisk – så har jeg på tolv år guffet langt over en kilometer.

copie-de-p10100592

En stor del af baguetterne er købt i bageriet i rue Yves-Toudic, som ligger tæt på min gamle lejlighed i det 10. arrondissement. Et bageri af den fine, oprindelige slags, med glaslofter, spejle, guld og stuk. Og en altid sød bagerdame.

copie-de-p10100483

Bageriet er ejet af Christophe Vasseur, en tidligere handelsmand, som pludselig sprang ud som bagermester. Jeg ved ikke, hvad han putter i brødet, men godt er det. Om morgenen er der folk, der kører ti minutter på scooter for at købe sig en pistaciesnegl, og til frokost er der kø langt hen ad gaden: Kvarterets IT-drenge og folk med hjemmearbejdspladser, som lige skal ned og have en af bagermesterens fyldte sandwich.

copie-de-p10100542

Så hvis I alligevel er i nærheden af Canal Saint-Martin eller Place de la République, så stik in og køb et baguette. Men husk, der er lukket i weekenden.

Boulangerie, 34, rue Yves-Toudic, 10. arr. Tel. +33 (0)1 42 42 44 52, åben mandag til fredag fra 7 til 20. Metro: Jacques Bonsergent

Skriv et svar

