Min kærlighed på kajen

Da jeg skrev Paris mon amour! øste jeg ud af mine bedste adresser. Afslørede min morgenkaffebar og mit lille hemmelige bourgognekøkken med røvbaldegardinerne. Alt det, andre journalister siger, man skal lade være med, fordi yndlingsstederne pludselig bliver overrendt af turister.

copie-de-p1010005

Jeg var ligeglad, og er det stadig. For der er steder nok til os alle sammen i Paris, og hvis man vil skrive en guide, må man nødvendigvis blotte sine bedste adresser. Een restaurant holdt jeg dog for mig selv: La Marine, mit stamsted. Den var min ‘kantine’ ved Canal Saint-Martin, i de fire år, jeg boede skråt over for. Dér, hvor jeg gik hen med overboen til en hurtig frokost, dér hvor jeg inviterede gæster fra Danmark på en obligatorisk Brandade de cabillaud, kartoffelmos med torsk, og dér hvor jeg mødtes med de andre korrespondenter og brokkede mig over det franske bureuakrati.

copie-de-p1010007

På en eller anden måde kunne jeg ikke få mig selv til at afsløre den i guiden. Som om den var for privat. Men nu skal I få den. Jeg er alligevel flyttet ud af kvarteret, og kommer der kun et par gange om året. Så her, folks, min gamle kærlighed!

copie-de-p1010002

La Marine ligger på kajen lige ud til kanalen. Fra det tidlige forår kan I sidde ude på fortovet, hvor knallerter og varebiler drøner forbi og hoster smog ud. Men hvor I også har direkte udsigt til kanalen, sluserne, svingbroen og flodprammene, som driver lige forbi. Her sidder I i skyggen fra de gamle platantræer, og hvis de forvirrede tjenere ellers kan finde tavlen med menuen, så snup en avocado-tartar med rejer. Verdens bedste.

p1010009

Indenfor er der ren bohemestemning og selv på en vinterdaghverdag stuvende fuldt af unge og lokale. Gulmalet stuk og  blomstrede betonfliser. Samt måske allerbedst: En altid glad og ukompliceret stemning.

La Marine, 55 quai de Valmy, 10. arr. Tel +33 (0)1 42 39 69 81. Metro: République eller Jacques Bonsergent

Skriv et svar

