Vores gamle hus ved Seinen

Bor du i Paris,? spørger folk fra Danmark, og jeg svarer ja og ser misundelsen i deres øjne. Men egentlig er det jo ikke helt rigtigt. Vi bor ikke længere i Paris. Da jeg ventede vores tredje barn, blev Michael og jeg enige om, at det ikke længere var logistisk muligt at bo på fjerde sal i en by, hvor metroautomaterne er for små til en dobbeltklapvogn og hvor der er flere hunde end børn under ti år. Så vi rykkede ud. Fandt et gammelt hus på kanten af Seinen 23 kilometer vest for Triumfbuen.

copie-de-moos-05-2051

Okay, siger danskerne, det er da stadig Paris. Som Skodsborg i forhold til København. Men sådan er det ikke helt. Godt nok har vi kun 21 minutter med tog til Gare Saint Lazare midt i hjertet af Paris, men vores by, Villennes sur Seine, ligger alligevel så langt ude på landet, at der kører mejetærskere om sommeren, og man kan købe på kredit hos købmanden.

copie-de-p1010005

Villennes er en ærkefransk lille landsby . Med egen slagter, barbér, tre damefrisører, boulebane og en jernbanebar. Her er marked om lørdagen og en gang imellem diskobal i forsamlingshuset. Her har vi fundet et gammelt hus på bredden af Seinen. Så bogstaveligt på bredden, at vi har terrasse på pæle ned i floden, og bugsérbåde og flodpramme, der driver lige forbi vores vinduer.

copie-de-copie-de-fotos-fra-marie-007

Jeg tror aldrig, jeg har været gladere for at bo noget sted. Og selv om jeg stadig er i Paris et par gange om ugen, råbruger byen og kører lige så pilråddent som pariserne, så er jeg alligevel allergladest, når jeg kører ned ad bakken til Villennes, forbi kirken og ud på kajen. Her er ikke bare renere luft. Her er også lavere stressniveau, færre hundelorte og fremfor alt folk med tid til hinanden.

copie-de-copie-de-p10100111

Her har vi tre børn i landsbyskolen, og her kender vi landbetjenten så godt, at vi har tyve minutters ‘tolereret’ parkering ved ‘parkering-forbudt-skiltet’ foran rådhuset. Her bor vi lige ved færgeoverfarten til den lille ø med kolonihavehusene, og her har jeg søde Catherine med de fire børn og fem søstre som nabo. Catherine som altid køber et ekstra baguette med hjem, hvis jeg lige står og mangler, og som henter min unger i skolen, når jeg desperat ringer hjem med hammerhjerte og blodsmag i munden, fordi jeg sidder blokeret i en trafikprop i Paris.

copie-de-moos-05-198

Her har vi eget østers-udsalg på kirkepladsen, en flodkørekortskole, vilde brombærhegn, og en købmand, der følger med i alle mine indkøb,. Skal I nu have chili con carne igen,? siger han og ryster på hovedet over den danske køkkenignorant fra kajen. Men jeg får alligevel kindkys og håndtryk. Og hvis det regner kører han mine unger hjem fra skole.

Så ja, jeg bor i Paris. Eller næsten. På en måde.  Men det er bedre.

2 responses to “Vores gamle hus ved Seinen

  1. Åh, vidunderlige Villennes. Jeg mindes nogle pragtfulde dage ved Seinens bred i jeres charmerende hus. Og spørger mig selv, hvorfor jeg dog ikke booker en flybillet i morgen…

  2. Det ser så idyllisk ud! Så må der være håb midt i alle hundelortene😉

Skriv et svar

